Nov 30, 2012

ahmad adam danish

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum wbkt..

salam jumaat,salam saiyidul ayyam..

salam kasih dan sayang dari saya untuk semua.

bila tiba je hari jumaat pasti saya akan diingatkan oleh akhwat ataupun mungkin naqibah saya sendiri untuk membaca surah kahfi.ini memang rutin kami setiap hari jumaat untuk membaca surah kahfi.dan kebaikannya adalah kita akan dapat mengelak daripada fitnah dajjal.insha Allah :-)
untuk post kali ini tiada apa yang ingin saya bicarakan.hanya ingin berkongsi cerita berkenaan dengan anak buah kesayangan saya,Ahmad adam danish..




minggu lepas,dapat email dari kakak yng mengatakan beliau sedang demam.bila ditanya kenapa, jawabnya kerana penat menjaga anak sulungnya di hospital.



owh ye,buat pengetahuan semua,danish ni memang kerap dimasukkan ke ward.seringkali sakit.dan setiap kali sakit itu lah akn warded.kami gelarkan dia 'mercedes'..hehe..

dan untuk kali ini,danish menghidapi demam panas sehingga 40'c.dan menurut abang ipar,danish terpaksa diberi oksigen kerana disyaki asma.Allah... T_T..sayu hati tatkala dikhabarkan abang ipar mengeni danish.

danish seorang ank yang sangat aktif dan bijak.bila mendapt tahu dia terkena penyakit asma,terus saya membayangkan wajahnya.kesian danish,kerana selepas ini mestilah dia akan jadi kurang aktif.

sehingga sekarang inipun danish masih dihospital dan masih menunggu kabar dari kakak,bila dr akan benarkan untuk keluar dari hospital.

serius,ummi sangat rindu dengan danish!!rindu sangat.

bulan 1 tahun depan danish dapat adik..hehe..lepas ni tak bolehla danish nak manja2 da ngan ibu ayah..:-)

insyaAllah,ummi doakan semoga danish cepat sembuh dan dapat membesar menjadi anak yang soleh..ameen..





Strive for Mardhatillah

Nov 28, 2012

doa qunut nazilah

Bacaan Qunut Nazilah





maksudnya..

Ya Allah,
Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher 

musuh2 kami
Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka
Ya Allah,
Leburkanlah kumpulan2 mereka
Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka
Goncangkan pendirian mereka
Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka
Wahai tuhan yang gagah perkasa 

Wahai tuhan yang penuh raksasa
Wahai tuhan yang bersifat murka
Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah,
Wahai tuhan yang menurunkan kitab,
Wahai tuhan yang mengarakkan awan
Wahai tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab
Kalahkan mereka Kalahkan mereka
Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka.


Strive for Mardhatillah

GAZA..Kenapa perlu cakna??

assalamualaikum wbkt :-)

GAZA,everything about you!
berkenaan tajuk diatas,
saya ingin kongsikan sedikit tentang isu palestine.

semenjak kejatuhan pemerintahan khalifah di atas bumi ini, tiada siapa lagi yang berani bangkit mengutarakan tentang isu palestin mahupun masjid al-Aqsa.semua negara-negara islam hanya mampu tunduk akur dan patuh pada negara yang berkuasa..agak-agaknya sampai bila isu ini akan berakhir?kita hanya akan memerhatikan sama ada negara palestin akan dihapuskan atau masjidil aqsa akan dimusnahkan?dan itulah sebenarnya impian musuh-musuh kita

dahulunya,palestin adalah sebuah negara islam secara keseluruhannya setelah palestin ditawan oleh sultan salahuddin al ayubi.tetapi,pada tahun 1924,kamal altartuk telah menjatuhkan kerajaan turki uthmaniyah dan menghapuskan sistem khalifah.kesan daripada peristiwa ini,khalifah pada ketika itu telah diusir dan dibuang negeri. sehingga sekarang tiada lagi sistem khalifah yang telah digunakan pada zaman para sahabat terdahulu.

pada perang dunia kedua,israel telah mendapat sokongan daripada pihak PBB untuk menubuhkan penempatan sementara di palestin.mereka mendapat sokongan yang tidak putus-putus daripada kuasa besar iaitu Amerika..Sehingga kini, Israel terus-terusan menyerang Palestin dalam usaha meluaskan sempadannya. Palestin pula berjihad, dalam usaha menawan kembali Masjidil Aqsa.

sekarang ,Gaza di palestine merupakan salah satu penempatan yang paling terpadat didunia.dan baru-baru ini sahaja kita telah digemparkan sekali lagi dengan isu israel menyerang Gaza.kanak-kanak,kaum wanita,orang muda dan tua yang tidak berdosa menjadi habuan israel laknatullah.



        israel mungkir janji!!!

genjatan senjata yang selama ini dijanjikan hanya dimulut sahaja.

israel memang tidak akan suka pada islam hanya kerana semua nabi berasal dari kaum israel kecuali nabi muhammad yang berasal dari kaum bani hasyim.

ALLAH memang tidak akan meredhai kalian wahai israel!!!!

darah para shuhada yang mengalir akan menjadi saksi kebangkitan mereka di akhirat kelak.tunggu kau disana!

kami tidak gentar!kami tidak takut!
ALLAH bersama kami.

bila-bila masa sahaja Dia kan menurunkan bala dan memberikan kemenangan kepada kami,cuma kami hanya perlu bersabar dan berusaha.


   Pada kita derita itu


pada gagalnya peperiksaan
laparnya perut pada makanan
putusnya cinta pada kekasih pujaan
jauhnya ibu ayah dari dakapan
juga habisnya duit dalam bekalan

Pada mereka derita itu
Apabila rumah kediaman digesel trak
Harta benda serba serbi dirompak
maruah keluarga dipijak-pijak
anak bini dicincang oleh manusia tak berotak
tanah air Islam diinjak-injak

irama kita
adalah suara Siti yang merdu
atau muzik rock yang bingit melegakan
atau suara nasyid yang mendayu-dayu

irama mereka
bulddozer yang menghiasi setiap pagi
ketulan batu yang dicampak ke muka yahudi
Bom yang tak pernah sunyi berbunyi

sungguh sukar kita berada di tempat mereka
kita masih tak sanggup menerima ujian sedemikian mereka

berpisahnya kita dari keluarga cuma sementara
berpisahnya mereka dengan ayah,ibu, adik beradik adalah buat selama-lamanya

tanggisnya kita di dunia adalah kerana gagalnya kita dalam ujian
putusnya cinta atau geramnya pada manusia
tanggisnya mereka di dunia kerana tidak dapat membunuh musuh Allah
kerana gagalnya mereka menemui kesyahidan

Rindu kita hanya bauan pada keluarga tercinta
Pada kekayaan melimpa ruah
pada umur yang panjang
agar keluarga kita lebih makmur membahagiakan

Rindu mereka pada wangian syurga tertinggi…
pada syahid tanpa henti
pada perjumpaan teragung
dengan Ilahi tercinta…

Siapakah kita berbanding mereka?
25 May 06
MUHARIKAH

P/S:ingat wahai saudaraku,disitulah letaknya masjid mulia kita yang ketiga,masjidil aqsa.
disitulah nabi diangkat ke langit.
disitulah tempat lahirnya para nabi kita yang terdahulu.
dan disitulah tumpahnya darah para pesyahid kita :(..

serius,saya sangat-sangat jeles dengan anda wahai palestinian...anda dijanjikan syurga..sedangkan aku???


Strive for Mardhatillah

Nov 26, 2012

doakan mereka!

Bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah,syukur kepada Allah kerana dengan limpah kurniaNya hari ini saya masih lagi dapat menghirup udara yang segar,masih lagi dapat menikmati rezkiNya,masih lagi dapat bersujud kepadaNya,masih lagi dikurniakan anggota tubuh badan yang sihat untuk saya melakukan amal,dan masih lagi diberikan kudrat untuk menitip secangkir kata-kata di blog ini.insyaAllah..

walaupun sebenarnya,telah berhari-hari saya tangguhkan untuk menulis tapi Dia masih lagi gerakkan hati saya untuk luangkan masa berkongsi disini.

sekadar ingin mengimbau dan lebih kepada mengingatkan diri juga pembaca,saya yakin anda semua tahu tentang apa yang berlaku di Gaza waktu ini.

disebalik kegembiraan kita menyambut 1 muharram,tapi saudara seislam kita di Gaza sana menyambut bom dan butiran peluru bertubi-tubi dari israel laknatullah..

disebalik kita sedang lena dibuai mimpi atas katil yang empuk dan dalam rumah yang selesa,tetapi mereka disana,bersengkang mata menjaga saudara dan ahli keluarga yang cedera.bukan itu sahaja,bahkan mereka sibuk menanam para syuhada.Allahurabbi!!

disebalik kekalutan yang melanda bumi Gaza,kita seronok bersorak gembira meraikan hari percutian.makan makanan yang enak serta lazat bahkan dibuang jika berlebihan.sedang mereka??

wahai saudaraku ikhwah akhwat fillah,saya tahu anda bukan jenis manusia kejam yang saya maksudkan.
saya tahu anda semua berebut menambah medan pahala dengan melakukan terlalu banyak perkara untuk rakyat palestine.

anda mengadakan kutipan derma,berjual beli dan disedekahkan kepada tabung palestine,mengadakan konsert amal palestine dan lain-lain..

sungguh!!saya kagum..semoga segala usaha yang anda lakukan dipandang dan dikira Allah.yang penting tajdid dan perbanyakkan lah niat kita semua walaupun sekecil-kecil perkara.

cuma satu pesanan saya,jika anda tidak mampu untuk menyumbangkan wang harta mahupun tenaga,ada satu lagi peluang untuk anda membantu rakyat palestine.iaitu...

qunut nazilah..


bacalah tiap-tiap hari dan lebih baik beserta maksudnya :-)..biar Allah sahaja yang mampu membalas kekejaman israel itu..

Allahua'lam..


*saya sangat cemburu pada orang-orang gaza yang mati syahid..
tempat mereka disyurga :-)

tempat kita??


Strive for Mardhatillah

Nov 17, 2012

peringatan untuk diri saya dan anda



sebelum saya terlupa dan terleka,ingin saya mengingatkan kalian untuk mengingatkan diri saya bahawa blog ini ditulis  bukan untuk meraih apa-apa pujian mahupun publisiti.
cuma sebagai peringatn kepada diri sendiri.
janganlah anda tersalah anggap.sesungguhnya,pesanan-pesanan yang hadir didalam diri kadang-kadang mengalirkan air mata dan membuatkan diri termuhasabah seketika.dan bukan sahaja terkena dibatang hidung(ada org pesan,jangan smpai terparah plak,nant x comey >_<) malah mengetuk iman didada.

jujur demi Allah,blog ini ditulis sebagai wasilah untuk memperbaiki diri setelah penat bersama kegelapan.ingin saja terus menyah karat jahiliyah yang ada didalam diri satu ketika dahulu.

apa yang saya harapkan adalah doa dari kalian,sokongan dari semua semoga jari jemari ini terus tsabat untuk menekan punat-punat laptop mahupun telefon.

akhir kalam,jazakumullah in advance :-)

Strive for Mardhatillah

kita antara yang terpilih

Assalammualaikum wbkt..

Kembali bernaung di bawah rahmat Ilahi. Dengan limpah kurniaNya kita masih lagi dapat menikmati kemanisan iman dan islam.saya  hadiahkan perkongsian ini kepada mereka yang telah berusaha, bertungkus lumus mendamba kasih Ilahi. terutamanya kepada mereka yang membwa beban dakwah ini.

  Wahai pencurah kasih sayang dan teman manja, akan saya ikhtiar supaya ganjaran mu disaksikan oleh semua di yaumul hisab kelak. 

  Wahai pencurah senyuman manis dan ceria, tiada lain yang ku pinta untuk kalian selain dari rahmatNya. Sangat bertuah daku bersama kalian, hanya Allah yang dapat memberi ganjaran yang setimpal.  

  Kepada pembimbingku, murabbiku, guruku, kanku pastikan ilmu kalian tidak terputus. Kepada sahabatku, doakanlah diri ini, saya sedar akan tugasan yang tertangguh. Duhai sahabatku di dunia gemilang, sabar dan berpegang teguhlah pada tautan ini, supaya dapat kita sama-sama kembali kepada fitrah yang sebenar. Hanya sekalung doa rabithah yang dapat saya usahakan untuk menjaga persahabatan ini, bersabarlah, janganlah mudah hanyut disisi taghut yang sentiasa berazam untuk memusnahkan kita anak adam.

Duhai akhwat wa ikhwah fillah, berpaksikan jasad yang sihat, akhlak yang mulia, akal yang intelek, kekuatan untuk berdiri sendiri, aqidah yang sejahtera, ibadah yang shahih, pengurusan masa yang bijak, tersusun dalam urusan dan berguna untuk orang lain,

bukankah dulu kita telah berjanji kepdaNYa akan memikul beban dakwah ini bersama?adakah kita telah terlupa pena telah diangkat untuk menjadi penyambung khalifah di abad ini?

takdir Allah telah menyatukan kita,takdir Allah juga kita telah terpilih antara mereka.sama2 kita tetapkan hati agar menjaga hidayah yang tidak ternilai itu.simpan kemas-kemas didalam kotak besi agar tidak diambil kembali olehNya.ingat!!hati itu Dia yang pegang.sekelip mata sahaja DIa bisa membolak balikkannya.

salam ukhwah wa mahabbah fillah

p/s:siapa makan cili terasa pedasnya(owh teringat,masakan waktu program semlm sgt pedas),siapa baca entry ini diharap terketuk imannya.

*semoga ikatan ukhwah kita ibarat rantaian tasbih yang tiada penghujungnya:-)
Add capt




Strive for Mardhatillah

saya kembali keranaNya

bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikum wbkt..

lama rasanya saya tidak menambah entry baru dalam blog yang hampir usang ini.terlupa pada hak yang sepatutnya saya sampaikan pada semua.terlalu banyak yang ingin saya kongsikan bersama sepanjang blog ini ditinggalkan.
ini semua kerana kesibukan mengutip mutiara ilmu membuatkan saya tiada masa untuk diluangkan pada blog ini.
walau apapun,saya akan berusaha sedaya upaya saya untuk menambah apa2 ilmu yang bermanfaat untuk dikongsikan bersama khususnya untuk diri saya sendiri yang terlalu banyak sangat kekurangan ilmu.

kadang-kadang dek kerana kesibukan mengejar dunia kita terlupa ada yang lebih penting untuk kita kejar sebenarnya..kita terlupa kita ada khaliq yang menciptakan kita.dan kita juga terlupa apa tujuan sebenar kita dihidupkan didunia ini.

sekadar untuk mengingatkan semua dan paling penting diri ini,perbaikilah dan perbanyakkanlah niat dalam segala amalan yang kita lakukan.pesan saya,sertakanlah niat kita dengan keikhlasan yang benar-benar ikhlas kerana sesungguhnya niat tanpa ikhlas itu ibarat debu-debu yang berterbangan.makanya,sia-sia sahaja niat dan amalan yang kita lakukan..nauzubillah..

sepanjang saya meninggalkan blog ini tanpa entry baru,terlalu banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan saya.seminit pun Allah telah tetapkan bermacam takdir,inikan pula setahun.bila difikirkan semula,terasa manis hidup ini dengan pelbagai ujian dan mehnahNya..ibarat pelangi yang muncul selepas hujan.menatap pelangi itu kadang-kadang bole membuatkan saya trsenyum sendirian :-).

ingin sekali saya berdoa agar Allah menetapkan hati ini untuk terus berada dijalanNya dan juga terus menulis untuk dimanfaatkan oleh orang lain khasnya oleh zuriat saya kelak(seperti yang saya katakan tujuan utama blog ini ditulis).wallahua'alam.



Strive for Mardhatillah

Feb 2, 2012

senyuman tersirat seribu kesedihan

27/1/2012
salam kasih untuk sufi,

Sufiku,
Saat ini, hatiku terlalu sedih. Semuanya terlalu perit dan pedih. Ujian ini benar-benar membuatku terkadang merintih. Seringkali juga mata mengalirkan air putih jernih. Senyum di bibir terlakar, namun hati di dalam luka bagai dicalar.

Setiap malam bangun mengadap Tuhan. Setiap malam menangis dalam keharuan. Pada teman, maaf, tak kan sesekali ku luahkan. Hanya memberi keresahan pada kalian. Hanya pada satu-satunya Rabbi tempat aku mengadu kini. Ujian ini datang dari-Nya. Maka hanya pada-Nya aku berserah.

Ya Rabbi, tenangkan hatiku. Lapangkan jiwaku. Aku terima seikhlasnya ujian-Mu untuk kali ini. Namun aku amat memerlukan ketenangan dalam hati dan kekuatan dalam diri. Aku amat memerlukan-Mu di sisi. Hanya Engkau yang mampu melakarkan senyuman di wajahku. Hanya Engkau yang mampu menyeka setiap titisan air mataku. Hanya Engkau satu-satunya tempat aku mengadu. Beri kekuatan dan sinar kepadaku. Amiinn..

**sakit,perit rasanya..bukan tak ingin untuk mengubati tapi mahu merasa nikmat kesakitan yang orang lain tanggung supaya bila menjadi dr satu hari nanti,dapat menjiwai kesakitan mereka.bukan menzalimi diri,ibadah tetap dilaksanakan malhan lebih dekat lagi supaya Dia dapat menyembuhkan..ALLAH tahu,kini kuberdepan dengan ujianNya..

p/s:ana memang gemar memikirkan masalah orang dan kadangkala masalah sendiri yang tak tertanggung..akibatnya,sakit terasa.hanya mampu tersenyum dengan sokongan dari sahabta sekeliling.kadang kala gah kan juga diri untuk aktif supaya badan ini tidak terlalu manja..
demam kali ini bukan biasa.malahan luar biasa..sebab:
  • berlaku waktu hari lahir yg ke-21
  • walaupun sakit tekak+selsema+batuk,masih tetap merasai nikmat aiskrim(orang belanja/hehe)
  • pergi book fair yang terbesar di cairo
  • pergi mukhaiyam/daurah 4d/3n(mujahidah quwwah)
  • memikirkan masalah yang tiada kaitan dengan diri tapi terasa ada tanggungjawab disitu

sufi,kau sahaja yang mampu mendengar kan..sahabat sejati yang xkan pergi dikala aku memerlukanmu..

STRIVE FOR MARDHATILLAH

Strive for Mardhatillah

just want to silence

27 january 2012

Terasa macam nak menjadi orang yang bisu dua tiga hari ni..
Tapi saya tak nak jadi orang yang pekak dan buta..
Mungkin suatu hari nanti..
Allah menguatkan hati saya sekuat-kuatnya...
Saya mampu mengatakan apa yang saya ingin katakan sebenar-benarnya...


Allah..niat hati nak tenangkan insan lain..
Alih-alih hati kita yang tak tenang....
Saya hanya mengatakan apa yang saya ingin katakan..
Tak berniat untuk tunjuk bagus...
Tak berniat untuk menyinggung sesiapa...
buat keluarga yang tersayang,
saat dan ketika ini rindu benar bersama kalian..
maafkan andai ada hati yang terluka..
kita insan biasa..
jom kita menadah tangan pada DIA


Sahabat...biarkanlah saya seketika...
Biarkanlah hati ini terawat sendiri...
Teruskan lah hidup dengan baik...


Allah...Dah lama rasanya tak bertanyakan khabar seorang sahabat ni...
Hanya mampu mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraannya....
Biarlah Allah yang menjaga dia di dunia ini...kerana DIA lah sebaik-baik penjaga


STRIVE FOR MARDHATILLAH