Nov 19, 2010

UJIAN...seringkali....

Salam duhai penyeri qalbuku..
Sufi…

Lambaian dari bumi Anbiya’ ana sampaikan untukmu..Semoga iman kita sentiasa dalam keadaan segar bugar dek kerana cintakan Ilahi,pencipta kita yang Maha Agung..

Lembaran demi lembaran kau,ana selak..Semakin ana tertunduk syukur,menginsafi setiap sesuatu yang ana miliki sepanjang hidup ini..Belum cukup rasanya ana menghargai segala kurniaan Ilahi,sedangkan ana selalu sahaja mengeluh bila ana diuji dengan dugaan yang kadang-kadang hanya cuma sekelumit.ayuh kita berdoa lagi Fi..

‘’Tuhanku,tolonglah aku akan kesukaran-kesukaran mati dan kemabukan-kemabukan mati’’

Terasa sakit didada seakan-akan dihimpit batu yang besar tatkala ujian ALLAH menimpa diri ini..Lantas ana terus mencari hikmat disebalik ujianNya..Ana tahu ujian itu adalah tarbiyah dari ALLAH..Namun,sampai bilakah ujian ALLAH itu akan bertandang??sehari?seminggu?setahun? atau selamanya??

Fi,ana tahu kau tahu derita ini..Kau selalu mengingatkan ana kan yang kesenangan yang datang setelah ujian itu adalah nikmat tuhan..ye Fi,ana masih ingat lagi.terima kasih atas nasihatnya..hanya engkau dan ALLAH sahaja tahu senyuman di sebalik derita itu..

Sufi,
Allah SWT menyarankan hamba-hambaNya agar tidak berputus asa dalam mencari kebahagian di dunia dan dalam masa yang sama tidak pula melupakan apa yang harus dilakukan bagi membungkus bekalan biar kemas untuk dibawa menghadapNya nanti..

Namun Fi,kenapa manusia sering kali memilih untuk melupakan Ilahi hanya kerana megejar impian hidup yang sebenarnya bersifat sementara?engkau doalah untukku Fi,semoga ana bukan di dalam golongan manusia itu.Ana tahu segala harta yang membukit tidak akan ada nilainya disisi yang Maha Agung bila tiba hari yang sepatutnya..Bukannya ana tidak menginginkan kesenangan di dunia,tapi ana memegang kata-kata seorang ustaz ni bahawa kejarlah akhirat,nescaya dunia akan mengikutimu..

Dalam sedar tapi leka.manusia selalu sahaja membelakangkan perintah Allah SWT kerana merasakan apa yang sedang mereka usahakan adalah amat penting dan semua perhatian,masa dan usaha haruslah dihadiahkan untuk tujuan itu semata-mata..engkau faham kan Fi apa yang ana cuba sampaikan?ermm..sedangkan Allah jua yang berkuasa menentukan apa yang bakal kita miliki dan apa yang bakal kita hilang.Begitu juga dengan apa yang bakal kita lepaskan tanpa rela,mungkin sebagai balasan atas sikap leka manusia itu sendiri..

Ingatlah Fi,segala rezki yang ALLAH kurniakan tidak pula kita hitung nilainya,sedangkan bila kita berdepan dengan sesuatu yang menyentap jiwa,mulalah irama sendu berlagu pilu dan meminta-minta dari yang Maha Pengasih agar diberi kekuatan..Harus ada rasa malu bila mana kita sombong untuk mengucapkan syukur,tapi tidak segan meminta dibantu apabila perlu.Jangan biarkan hawa nafsu terhadap dunia menguasai pentas kehidupan kerana itu bakal mengundang seribu satu kehancuran..

Sebagai insane yang lemah tidak kurang sedikit amalnya..marilah kita sama-sama menginsafi dan bermuhasabah kembali apa yang telah kita lakukan seelum ini..Pulanglah dan kembalilah ke pangkal jalan selagi pintu taubat masih tebuka untuk kita..Bukan apa,takut ditakdirkan oleh ALLAH nyawa kita hanya setakat ini sahaja,,mana mungkit untuk kita bertaubat sedangkan malaikat sudah sedia menanti untuk mencabut nyawa dari jasad..Alangkah ruginya hidup andai bukan kerana Nya..

Ayuh rakan,ayuh teman,sempena bulan yang mulia ini..berkorban lah apa sahaja dengan harapan pengorbanan itu dipandang oleh ALLAH..insyaAllah…

STRIVE FOR MARDHATILLAH..

No comments: