Oct 12, 2011

istikharah cinta memanggilku..

Sufi,buah hatiku..ini kisahku untukmu....

''meera,kadangkala ada sesetengah perkara yang kita perlu serahkan bulat2 hanya kepada ALLAH,sebab kita ni manusia biasa yang tiada kudrat,so,serahkan jer,insyaALLAH ada jalannya''

perbualan didalam kereta dengan makcik ana selepas minum petang di restoran Maju Ahmad di Bukit Rahman Putra.ana dapat rasakan nasihat yang sangat bermakna dari seorang makcik ana sangat ikhlas dari hatinya..biarpun sebelum ini memang semua perkara ana serahkan hanya kepadaNya..tapi perkara yang kami bincangkan sewaktu di restoran itu mungkin ana pandang sebelah mata sahaja..

''bukannya kitaorang tak setuju..masalahnya korang berdua ni jauh antara satu sama lain..''

ye,memang ana akui benua yang memisahkan kami menjadi salah satu faktor keluarga ana tidak setuju dengan lamarannya..oleh itu,istikharah masih menjadi amalan seharian.petunjuk ALLAH masih samar-samar ana rasakan.tapi,keyakinan yang dia bukan jodoh ana sangat kuat..mungkin ana bukan antara hambaNya yang terpilih untuk mendapat petunjuk melalui mimpi.namun,ana yakin ALLAH mendengar doa ana..

''ya ALLAH,mungkin bukan mimpi yang menjadi petunjukku..andai keyakinanku untuk menerimanya tinggi,maka tetaplah Engkau bersama-sama denganku dengan pilihan ini.dan andai keyakinanku untuk menolak lamrannya tinggi,maka tetaplah juga engkau masih bersama-sama denganku..aku hanya perlukan Engkau ya ALLAH walau apapun pilihan yang akan aku lakukan.oleh itu,bukakanlah pintu hati orang2 yang berada disekelilingku untuk mnerima apa pun jua keputusanku''

ketika minum petang di restoran tu,ana sengaja mengorek rahsia daripada makcik tentang perbincangan keluarga tentang ana.sebenrnya hajat ana telahpun mereka ketahui sebelum ana balik ke malaysia.hasil discussion keluarga???..jeng3x..ana tahu,mereka sayangkan ana dan ana juga sayangkan mereka semuanya..:(

''cik ani,ya faham kalu semua orang setuju dan ya faham jugak kalu semua orang tak setuju''(sambil ana lemparkan senyuman yang sangat manis kepadanya..hehe)

banyak sebab kenapa ana faham walau apa pun keputusan yang mereka pilihkan untuk ana.dan pada waktu perbualan antara kami berdua ana cuba sedaya upaya ana untuk membuka pintu hati supaya ana dapat menerima keputusan mereka.
cik ani tahu dan faham perasaan ana..sebab dulu dia pun seorang remaja..dia pernah melalui apa yang ana pernah rasa tapi ana belum merasai apa yang telah dia rasakan..

''macam ni la,kita orang semua setuju, kalu satu universiti atau satu tempat belajar.itu x apa..memang bg greenlight walaupun waktu belajar..tapi,kalu jauh antara satu sama lain banyak perkara yang perlu difikirkan..kitaorg satu keluarga nak memudahkan mera,bukan nak menyusahkan''

minda terbuka luas,hati terasa tenang,jiwa terasa kasih dan mata terasa ingin mengalirkan air hujan di sudut hati yang setelah sekian lama bertakung..tapi,ana tahankan juga..bukan ego,cuma hanya mahu menyimpannya untuk Dia mendengar rintihanku..
Rusia-Mesir,memang jauh.tiket flight nak ke rusia pun mahal..bukannya mcm kl-kuala selangor..45 minit pun sampai..ana akui,perkenalan yang sangat singkat itu ALLAH izinkan cuma jodoh yang berpanjangan mungkin tidak tertulis di lauh mahfuz cuma ia sebagai ujian untuk kami kepada cinta yang lebih Esa..dan ana pasti perkenalan melalui orang tengah tu bukan salah satu faktor keluarga ana tidak setuju..sure.everythings is ALLAH will....

mungkin selepas ini ana cukup kuat dan tabah untuk menghantar email kepada dia ''pada angin aku berpesan'' ,bermaksud 'kau takdirku di syurga' atau lebih mendalam lagi..'saya tolak lamaran awak'..ya ALLAH,kuatkan hambaMu ini.ana yakin,keluarga sentiasa memberi sokongan yang kuat hebat untuk ana..

untuk kak rehan dan kak ain:terima kasih kerana sudi menyampaikan hajat kepada famly kita dan terima kasih juga memberi semangat.
kepda makcik2 dan pakcik2 yang sudi luangkan masa untuk memberikan pendapat dan pilihan,syukran juga ya ucapkan.
untuk nenda yg sngat disayangi,syukran doa nenek untuk memberikan ya kekuatan..
untuk abah dan mak:ya xkan lupa janji tu...tapi rasanya ya akn langgar peraturan tu..maaf...

***kita tidak pernah bertemu,tetapi ketentuan ALLAH membuahkan rasa yakin awak terhadap akhlak saya.asif alfu,keputusan keluarga adalah yang terbaik setakat ini dan ana juga yakin terbaik untuk kita.jzkillah,xakan ana lupakan email yang telah diterima 7 bulan lalu***

''pertama sekali ingin ana memohon maaf seandainya kedatangan email ini bisa mengocak tenang tasik hati anti.bukan niat ana untuk menuba kejernihan air yang mungkin sudah tersedia rusuh di dasarnya tapi sekadar mengharap agar kail yang ana lemparkan ke perutmu bisa terbalas dek khazanahmu yang tidak ternilai.kiranya tiada rezeki buat ana.ana pasrah menjunjung takdir.namun ana tetap mengharap agar kail ana bisa tersangkut jua sekalipun oleh kerana serpihan kayu busuk.agar tetap terubat hati ana melihat hasil yang pasti paripada memandang sepi kail yang tidak terusik.berilah jawapan anti,seirama buat ana yang setia menunggu''

sekalipun jawapan yang ditunggu hampir setahun,kita tetap sabar menanti keputusan ALLAH..maaf sekali lagi..kau takdirku di syurga kelak..

**END**

Buat bakal suamiku yang tidak kuketahui siapa,dimana dan bila waktu bertemu,

Assalamualaikum..
Jika namamu yang tertulis di lauh mahfuz untuk diriku,nescaya rasa cinta itu akan Allah tanamkan dalam diri kita,tugasku bukan mencari dirimu tetapi mensolehahkan diriku,wahai seseorang yang tertulis di lauh mahfuzku,imamku,dan ayah untuk anak2ku,engkau yang membersamai perjalannku nanti,aku percaya kau sedang memperbaiki dirimu,memantaskan dirimu untuk menjadi imam bg tulang rusukmu dan buah hatimu kelak


Strive for Mardhatillah

Oct 8, 2011

masa itu berharga..

bismillah..
sufiku sayang,

Masa ini ada pasang surutnya, ia peringatan buat kita. Kita tidak hebat menguasainya, meskipun kita merasa begitu. Tiada Siapa berjaya menguasainya. Semakin kita mencuba memahaminya, semakin kita tahu bertapa hebatnya makhluk bernama Masa ini. Masa itu emas,Masa pengubat jiwa dan Masa menjawab sengketa. Bukan semua berkesempatan mendalami makna sebuah masa, berehatlah seketika untuk memahaminya. Ini kebenarannya, masa itu akan terus berlalu dengan cepat dan kita hanya boleh berusaha setelah merencanakan perjalanan hidup ini. Kini, masa akan berlalu singkat.

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".H.R.Termizi
.

sufi,ingatlah masa itu Emas.Kita cubalah memperbanyakkan amalan kerana hidup kita jangan melebih2kan perkara lain kecuali untuk mendapat keredhaan Allah. Objektif tidak sepenting proses kita mencapainya kerana proses2 inilah membuktikan segalanya. Proses2 inilah yang memakan masa kerana mana mungkin kita boleh mencapai sasaran kita dengan mudah. Adapun dengan cara yang salah dan meskipun kita tidak berjaya,bukan bermakna kita gagal kerana telah menghadapi dugaan yang pelbagai dalam proses2 tersebut. Ia hanya sia2 andai kita membuang jauh pengalaman tersebut. Masa hanya sekali beredar dan tidak akan kembali lagi.
.
Masa pengubat jiwa. Susah! Memang susah menyelesaikan konflik kehidupan ini. Namun, percayalah ini merupakan kelebihan yang ada pada masa. Kadang2 ada perkara yang tidak serasi dengan hidup kita dan kita akan disedarkan dengan hentakkan yang kecil atau sebaliknya. Pedihnya masih terasa seperti ingin didendamkan dan dirobek. Nasihatnya, ambillah masa kerana ia sangat membantu kita meredakan kemarahan dan berfikir. Kita boleh memilih! Kita membuat keputusan, seeoloknya kita putuskan agar konflik tersebut sebagai dugaan dan pengalaman buat kita. Syurga itu hanya untuk orang yang sabar menempuhi dugaan kehidupan seperti Nabi2 dan wali2.
.
Masa menjawab sengketa. Ini merupakan takdir, ia berkenaan dengan kesanggupan kita mengapai peluang diberikan dalam masa. Dalam kita bersengketa, kita diberikan masa. Tanpa kita sedari,masa inilah diserikan dengan senyuman yang mengakhiri sengketa atau terserempak dengan kenalaan lama yg bermasalah yang diakhiri dengan gelak ketawa. Namun,persengketaan hanya boleh diselesaikan dengan diikuti sifat keterbukaan kita.
Begitulah kehebataan masa dalam erti seorang manusia dan kewujudan masa ini anugerah dari Pencipta buat orang-orang yang bersedia menginginkannya.


Strive for Mardhatillah

terperangkap dalam usia..


Kehidupan akan terus berputar dan kita akan berubah tetapi bukan semua orang akan berubah dalam setiap aspek diri mereka. "Terperangkap dalam usia"

Strive for Mardhatillah

cemburu,perlu ada batasnya

tmpt:mini diary

salam wbkt,

''cemburu dan jeles membawa maksud yang sama..cuma yang membezakannya adalah bahasa.tiba2 ana teringin untuk berkongsi cerita tentang cemburu..sebab cemburu, manusia boleh bergaduh yang kadangkala membawa kematian..sebenrnya perasaan ini adalah satu penyakit yang sepatutnya kita sendiri yang kena jauhkan diri darinya..

ye,ana sendiri mengaku ana juga kadangkala mempunyai perasaan itu sendiri dan sedang berusaha untuk memperbaiki diri ini..bukan kita pinta perasaan ini tapi ia sebagai bahan untuk ALLAH menguji hati hambanya itu sendiri..kajian yang telah dilakukan juga mmbuktikan bahawa oarng yang lahir pada januari ni kuat cemburunya..maka hati2:)

baru2 ni,ana perasan yang cemburu itu ada dlm diri ana sendiri..ketika skyping dengan ayahanda tercinta..aduh,perasaan itu hadir tatkala ayahanda bersama dgn si ''dia''..''dia'' bukan org lain dalam hidup ana..tetap darah yang sama juga..tapi xtau kenapa hati terasa sebak didada..cepat2 ana memujuk hati supaya reda,jgn ikutkan sgt hati tu..ia hanya seketul daging yang seharusnya kita sendiri yang kawal ia..

sedangkan,isteri2 nabi SAW juga ada perasaan yang sedemikian apathlagi kita ini manusia biasa..tapi ana yakin kita sendiri mampu untuk mengelakknya..banyakkan berdoa..Dia mengerti..insyaALLAH..''

p/s:pesanan untuk diri sendiri dan anda2 juga..

Strive for Mardhatillah

semoga berjaya....

"semoga berjaya menjadi gadis mulia,
semulia diri Maryam...
semoga berjaya menjadi wanita faqihah,
sebijak minda Aisyah...
semoga berjaya menjadi perempuan tabah,
... sekukuh hati Asiah...
semoga berjaya menjadi srikandi kebanggaan,
sehebat jiwa Sumayyah...
semoga berjaya menjadi hiasan indah,
seanggun akhlak Rabiatul Adawiyah...
semoga berjaya menjadi isteri solehah,

setulus kasih Khadijah...
semoga berjaya menjadi perempuan dan kekasih,
idaman setiap kalbu,
kecintaan Tuhan...."
Strive for Mardhatillah

pengganti Sufi,mini diary



12/6/2011

''bismillah...
hari ini ana mulakan tulis diariku tanpa sufi disisi..buku diary kecil warna hitam..kesana sini jadi teman pling setia..bukan menggantikan sufi untuk selamnya tapi sementara sehingga bertemu kembali dgn sufi kelak..tujuannya,hanya ingin kurangkan beban yang tertangggung di bahu selain hilangkan rasa rindu pada engkau sufi..rasanya,kita semakin jauh tapi jauhku hanya padamu, pada ALLAH ana semakin mendekatinya.insyaALLAH..sentiasa berdoa moga Dia mempercepatkan waktu sepi ini..ana yakin Dia mendengarnya..

bukannnya ana sombong untuk menekan keyboard mahupun menayang muka di depan laptop tapi,ana terlalu busy untuk buat semua tu..sedangkan untuk diri sendiri pun ana tiada masa tuk memberi peluang rehat..hidup sebagai student medic memang mencabar ana untuk menghadapinya..pergi kelas seawal 730 pagi..pulang kadang2 setelah asar.ana sedar,banyak masa dan tenaga yang ana perlu korbankan untuk mendapat segulung kejayaan..

dan ana yakin,sepanjang perjalann ana berulang alik dari rumah ke kuliah dan dari kuliah ke rumah semua itu dikira oleh ALLAH..walaupun ana dapat merasakan sesak nafas didada ni xkan sampai kepenghujunya kecuali mati..mana tidknya,balik kerumah setelah kuliah,tenaga dan fikiran masih digunakan untuk memasak,menghidang makann untuk adik2 tercinta di rumah..tpi kadang2 juga terlelap sehingga bulan disana menunjukkan senyumannya..

bila difikirkan,ana layak dihukum oleh kau Fi,hehe..tapi,kau tiada kudrat itu..wink~~~..xpe,blan 9 kelak bertemu la jua kita..tidak didunia,syurgalah..kekal nan abadi...''

12/6

''hari ni,ana rasa bahagia..terasa dunia ni ana yang punya..xtahu kenapa..lihat,kadang2 ALLAH datangkan bentuk gembira dan sedih dalam keadaan kita sendiri tak mengerti..keliru,perasaan apakah itu??dan tak tahu nak menggambarkan bagaimana..

mgkin hari ni,ana terima satu email yang membuatkan ana tersenyum:)..setelah hampir seminggu ana dalam kemurungan sebab fon xbole buka email,so,ana terasa jauh dgn kakk2 di malaysia yang sentiasa membuatkan ana tersenyum hingga ke telinga..ye kini ana rindu mereka..x sabar nak menjejakkan kaki ke sana..



Strive for Mardhatillah

Sep 5, 2011

kasih nan abadi


Assalamualaikum..Sufi,apa khabar ..? lama betul tak jengah disini..alasannya, masih seperti dulu..sibuk..tak sempat..tak da masa dan sebagainya..perlukah..??Allah...maafkan ana Sufi..

Sufi,
banyak sangat cerita yang ana ingin kongsikan bersama..rasanya dah berapa bulan kita x bersua kan..tapi ana yakin Sufi pun memahami ana..sejak dari bulan 3 sampi sekarang baru ana berkesempatan untuk on9..bukan masalah internet..tapi ana perlukan sedikit tumpuan untuk tahun 1 ni..yela,sebagai pelajar medic bukannya senang,segalanya perlu dikorbankan semata-mata untuk masyarakat ..insyaALLAH..

ok,sepanjang ketiadaan Sufi dengan ana,banyak sangat peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seharian..terlalu banyak sangat kejadian dan ciptaan ALLAH yang sangat mengagumkan ana..apatah lagi berlaku disekeliling ana..kadang-kadang rasa ingin mengalirkan air mata apatah lagi jika ciptaan atau apa2 yang berlaku tu melibatkan ana sendiri..Allahu akhbar..hanya Dia sahaja yang tahu...

Bila Dia dah menyentuh hati ini,sukar untuk Dia lepaskan..ana yakin selagi ana bersamaNya,selagi itu Dia akn bersama ana juga..cuma kadang2 manusia ini antara sedar atau pun tidak...sebab itu di dunia ini Dia ciptakan bayak jenis dalam kalangan manusia itu sendiri..ada yang bersyukur..ada yang x bersyukur,ada yang jahil ada yang x..dan macam2 lagi la..cuma ana nak highlight disini,banyak pengalam hidup yang ana kutip dari jenis kebanyakan manusia ini..Bijak Allah itu,bagi ujian pada ana melalui banyak cara..alhamdulillah setakat ini ana dapat melepasinya walaupun kadang2 merangkak lemah..alhamdulillah..

sufiku,
ana berharap sangat engkau xakan jemu untuk mendengar coleteh2ku selepas ini..sebab engkau la teman yang xkan pergi selama ana dlm kesedihan selain Allah:)..stay tuned..hehe


salam penghayatan...Allah..hebat ciptaanMU..
.

Strive for Mardhatillah

mukmin sejati

salam..

Kadang-kadang malu juga rasanya bila ana mengaku mukmin sedangkan padaku kurang sifat-sifat seorang mukmin yang sejati. Namun, di hatiku tetap terpendam keinginan untuk memiliki sifat-sifat tersebut kerana ia adalah syarat untuk meraih kemuliaan di sisi Allah SWT dan Rasul-Nya s.a.a.w. Menjadi muslim dan dinamakan dengan nama seorang muslim belum cukup untuk mencapai martabat seorang mukmin yang sejati kerana muslim dan mukmin itu dua martabat insan yang berbeza. Setiap mukmin pasti seorang muslim tetapi tidak semestinya setiap muslim itu seorang mukmin sejati. Hal ini bakyak diungkapkan oleh Allah SWT dan Rasulullah s.a.a.w. di dalam Al-Quran dan Al-Hadith. Di sini ana sebutkan sebahagian sahaja daripadanya sebagai renungan dan muhasabah diri. Di dalam surah al-Anfal, ayat : 2 - 4 Allah SWT memerintahkan setiap orang mengaku mukmin itu agar memiliki sifat-sifat iman yang hakiki. Jika tidak, maka imannya itu hanyalah dakwaan dan pengakuan tanpa bukti yang kebenarannya patut dipersoalkan.

Pertama : Gementar hati bila disebut nama Allah SWT
Kedua : Bertambah iman bila dibacakan ayat-ayat Allah SWT
Ketiga : Bertawakkal kepada Allah SWT dalam setiap perkara
Keempat : Senantiasa mendirikan solat
Kelima : Menafkahkan harta kerana Allah SWT

p/s:sebebnrnya banyak peneranngan dia..kalu antum semua rajin..sila pergi google yer..hehe...

Strive for Mardhatillah

seuntai kata

semoga tahun 2011 menjadikan kita semua insan yg lebih beriman dan istiqamah di jalan ALLAH :)

alhamdulillah,banyak perkara yg ana sendiri alami tahun ini..insyaALLAH terselit banyak hikmah di sebaliknya,

n mungkin sahabat2 sendiri juga mengalami macam2 perkara n telah nampak hikmah di sebaliknya..alhamdulillah.

n dunia juga menyaksikan banyak perkara..misalnya kebangkitan rakyat di tunisia,seterusnya di mesir menentang pemerintahan zalim,,seterusnya di beberapa lagi negara islam seperti libya.ana sendiri mengakui ana berada di negara kebangkitan itu sendiri..nampak semangat rakyat di negara itu yang terlalu inginkan keamanan dan kebebasan..

kenapa?mengapa?

sesungguhnya ada hikmah di sebalik semua ini..

islam is the only way of life..

sesiapa yg mencari kemuliaan dengan selain islam dia akan binasa..

sungguh,janji ALLAH itu sangat benar..kalau bukan sekarang..pasti dan tersangat pasti akan tiba masanya jua..

buka mata..buka minda..pandanglah dengan mata hati ~

wallahu'alam.

Strive for Mardhatillah

saya telah kembali...


:: ya ALLAH tuntun hatiku menujuMU ::



salam ukhuwwah fillah buat semua,,

alhamdulillah pertama-tama dan selama2nya saya merafakkan kesyukuran yg tak terhitung kepada ALLAH S.W.T kerana atas nikmatNYA saya masih di sini..di dunia yg fana ini..

semoga kita sentiasa menjadi hamba yang bersyukur dengan segala pemberian atau pinjaman DIA kepada kita di dunia ni..ALHAMDULILLAH :)

dan semoga kita semua ditetapkan dalam aqidah yg sahih,,dan berusaha untuk mengamal dan menghayati islam dalam semua aspek kehidupan kita..insyaALLAH mudah2an..

seribu kemaafan sy pohonkan kerana baru sekarang(setelah beberapa bulan) baru berkesempatan untuk mengupdate laman tersayang ne..kalau lah rumah,,dah bersawang teruk rasanya..

dalam meniti kehidupan harian,,terkadang manusia cepat untuk mengeluh,.kadang2 cepat sangat melatah bila ditimpa sesuatu ujian,,kadang2 merasa sangat terbeban dengan semua t/jawab yang ada..kadang2 merasa sudah letih untuk semuanya..

hinggakan terlupa,,

semuanya datang drpd ALLAH..baik dan buruk tu hanya dalam pandangan kita..namun hakikatnya di sisi ALLAH,itulah yg terbaik buat kita hambaNYA.

kita merasa letih dengan t/jawab kita sebagai seorang da'ie..kita merasa terbeban..tanpa kita sedari sebenarnya itu semua adalah tarbiyyah daripada NYA..

ya,ALLAH sedang menguji nilai imanmu..

di takat manakah?sudah terpasak kukuhkah?

saatnya air mata taubat berguguran,saat itulah kembali tersedar,,kerdil hamba di sisiMU YA ALLAH..

terlalu banyak khilaf dan dosa..tak sepadan dengan nikmat2 yg telah ENGKAU berikan kepadaku..

pintaku,,kuatkanlah hati2 ini YA ALLAH..tiada daya kami tanpa MU..


Strive for Mardhatillah

JALAN PULANGKU

Album : Langkah Tercipta
Munsyid : UNIC
http://liriknasyid.com

Tundukku malu didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku
apakah kan Kau terima

kesunyian ini sedarkan diriku yang lena
tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
terpaut aku tak berpaling

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau temukan laluan bermula
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

suburkan cahaya menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga

ku mohon kau tenangkan gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwa
sehingga masanya kau seru hujung nyawaku(x2)

ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara yang melepaskan dahaga
Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu....










Strive for Mardhatillah

Jul 3, 2011

sabar sikit jer lagi....

Diam itu lebih baik tapi kalu bercakap perkara yang bermanfaat itu lagi baik...maka,teruskan...

*tidak berniat untuk berkata-kata disini....sengaja biarkan blog bersawang n tunggu 1 b ulan lebih t....

May 17, 2011

takdir Dia yang pasti

pernah mengeluh bila kita dtakdirkan ditimpa sesuatu musibah..
Allah tahu apa yang terbaik untuk kita..
Dia tak kan kurniakan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya...


Bila Dia menjemput insan tersayang menghadap Dia dulu...
Tenanglah...Doakan sebaiknya..
Allah lebih menyayanginya...
Semoga merea ditempatkan dengan para solehin..Amiin..


Bila Dia takdirkan benda kesayangan kita hilang...
Tenanglah...refleks diri kta...
Mungkin benda tu dah melalaikan kita kepadaNya...
Atau..mungkin kita tak mampu menggunakan benda itu sebaiknya ke jalan kebaikan..


Bila Dia takdirkan kita belajar dalam suasana yang sangat2 tak selesa untuk kita..
Bersabarlah...Dia nak kita faham segala situasi...
Supaya kita mudah menerima ilmu walau keadaan sesukar mana..segetir mana...


Bila Dia takdirkan seseorang melukakan hati kita...
Bersabarlah...Allah nak kita ingat Dia lebih daripada kadar yang biasa...
Bila kita sedih...kecewa...barulah kta ingat Allah sentiasa ada bersama kita kan...


Bila Dia takdirkan kita terjatuh cinta..
Bergembiralah...kerana ianya satu rasa yang sangat indah..
Terlebih indah jika rasa itu tidak melebihi cinta kita kepada Sang Pencipta Cinta..
Kawal lah ia...jika belum tiba masanya...Peliharalah ia sekuatnya..
Jika sudah tiba masanya...luahkanlah kepada dia yang benar-benar tercipta untuk diri kita..

strive for mardhatillah

May 11, 2011

tercipta untukmu

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Maaf atas bicara yang kadang-kadang melukakan...
Maaf atas tindakan yang kadang-kadang keterlaluan...
Maaf atas kekhilafan yang kadang-kadang tidak disengajakan...


Terima kasih atas kata-kata yang memberikan semangat...
Terima kasih atas senyuman yang tidak henti diberikan...
Terima kasih atas masa yang selalu diluangkan...
Terima kasih atas segala kebaikan yang dititipkan...


Jika kita ditakdirkan bersama..
Allah kan pertemukan kita lagi suatu hari nanti...
Insyaallah...

semoga hidupmu dalam keadaan baik...

ya ALLAH,kuatkan cintaku kepadamU

sesungguhnya aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yg mencintai-Mu serta cinta yg dapat mendekatkan aku kepada cinta-Mu.

Ya Allah, apa saja yg Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang aku cintai, maka jadikan ia kekuatan untukku mencintai apa yg Engkau cintai. Dan apa saja yg Engkau singkirkan daripada apa yg aku cintai, maka jadikan ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai.

Ya Allah, jadikan cinta-Mu sesuatu yang paling kucintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.

Ya Allah, jadikan aku mencintai-Mu, mencintai malaikat-Mu, rasul-Mu dan hamba-Mu yang soleh.

Ya Allah, hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah aku bagi-Mu seperti apa yg Engkau cintai.

Ya Allah, jadikanlah aku mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredhaan-Mu".

Doa Nabi Daud A.S

~Hadith At-Tirmizi dlm Jami' al- Sahih, Rasulullah s.a.w bersabda~

selamat hari emak,mak!!

sis n my mum



Assalam...





hari ahad,


pintu bilik diketuk oleh housemate bernama hana saidatul adibah..





hana''kak,selamat hari ibu''...!!!





amboi2 budak ni...





terpikir,hari ni ni hari ibu la...





1st time xdapat sambut hari ibu dengan mak...owhh..rindu dengan mak..hanya ALLAH saja yang mengerti..





8 may 16:34


msg to my mum; ''selamat hari ibu mak!smg mak diberkati ddunia dan di akhirat..doakan keselamat ya(panggilan tuk diri) kat sini..raya ni tak balik..mungkin nak g umrah..doakan mak..mmmuahh"





kalu mak nak tahu,anak mak kat sini tengah rindu sangat kat mak..jumpa mak before flight hari tu rasanya macam taknak lepaskan pelukan itu..


mak.moga itu bukan pelukan yang terakhir..





semoga mak sentiasa dirahmati dan dilindungi oleh ALLAH...semoga mak sentiasa dekat denganNya...





mak,terima kasih kasih sayang itu..terima kasih pengorbanan itu..


i wish i can hug u till the end of my life..





kalau mak tak ada kat dunia ni bermakna ya akan hilang satu doa yang sgt berharga.,,semoga ALLAH memanjangkan umurmu dengan kebaikan dan ketakwaan...






May 4, 2011

sanah helwah duhai sayangku,


Awan Berarak Ceria
Tiada Titisan Hujan
Pohon Melambai
Tanda Sokongan

Kususuri Perjalanan
Bertemankan Senyuman
Di Hari Lahirmu
Sahabatku

Dedaun Berguguran
Membuktikan Kedewasaan
Walau Tanpa Madah dan Hadiah
Namun Cukup Bagiku
Sekadar Ucapan

Selamat Hari Lahir
Iringi Doa Kuhulur
Bersyukur Kepadanya
Atas Nikmat Usia

Sahabatku
Usia Yang Tuhan Kurniakan Ini
Dihasilah Ia Dengan Amalan Yang Murni
Semoga Ia Menjadi Temanmu Di Akhirat Nanti
Selamat Hari Lahir

Usiamu Ibarat Mutiara
Tiada Berganti Lagi
Hiaskan Iman Bersulam Taqwa
Agar Sempat Mengucup
Haruman Syurgawi


duhai sahabat,hadirmu dalam kamus hidupku,memberi seribu erti..memberi sejuta senyuman dan tidak terkira kasih sayang ku padamu..andai kau mengerti dan mengetahui tinta hati ku ini,pasti kau memahami..

maaf yang tidak terhingga kupohon darimu kerana kelewatan yang mungkin merobek hatimu..tapi ku ingin kau tahu bahawa tidak mudah kulupakan hari istimewamu ini..cuma kekangan dan jarak masa yang memisahkan kita terpaksa kuhadapi..
mungkin ini ujian dari Rabbi untuk kita..

dear Ain.
sanah helwah ya jamilah...
4/5/1991
lahirnya kau kedunia adalah ujian untukmu dan kedua ibu bapamu..
semoga kau gunakan hari yang masih berbaki ini dengan sebaiknya..
apa pun keputusan yang kau lakukan ku yakin adalah yang terbaik untukkmu..
aku,
hanya mampu mendoakan kesejahteraan dan keberkatan dari tuhan kita,ALLAH..

Ain,teruskan melangkah dan berdiri untuk masa hadapan yang berliku...
be yourself,and treat people like yours..
janganlah kau lemah kerana kau kekuatanku,
janganlah kau tersungkur kerana kau ketabahanku..
andailah kau tahu.....

ana uhibbuki lillah....
from,
Noor ameera Rahmat....




ALLAH bantuilah aku..

salam,
duhai sufiku....

Mata nampak 'tekun' menhadap buku, tajuk :superior mediastinum(anatomy). Dari dekatnya, ada titis-titis air yang bergenang yang tidak nampak di pandangan org lain. ya, hatiku masih menangis...setelah puas kupujuk, ia masih gagal utk berhenti... baris demi baris dlm perenggan buku tersekat2.. seolah sakit utk diteruskan. fikiranku bagai terbelah, satu diminta utk fokus, dan satu lagi terbang melayang ke awan. Allah, kau berikan aku ilham petunjuk, untuk aku membuat suatu keputusan. Aku tak mahu ia terbaik utk hatiku, namun aku mahu keputusan yang terbaik dari sisiMu... biar ia menyakitkan untukku, asalkan dalam redhaMu.
Sembuhkan hatiku..wahai Tuhan yang memiliki hati ini...



Setiap kali menulis di ruang ini, ia sbnarnya berselubung dgn rasa-rasa kesedihan. Rasa jiwa yang sakit, dgn hati yg lara... yg bnr2 menyakitkan, yg x mmpu terluah pd siapapun. terkurung dlm penjara hati, yg mampu terluah dgn deraian air mata..
ia suatu perasaan cinta yg sakit..dan membuahkan penderitaan.
Allah, aku hanya minta kepadaMu sesuatu yg bermakna utk diraih di dunia dn di akhirat. Aku hanya dambakan cintaMu, yg seharusnya menjadi utama di hati ini. Kau damaikan hatiku dlm ketentuanMu.. semaikan rasa redha dan ketenangan dlm jiwa ni. Allah, sakitnya... mahu sahaja aku buang ia. Aku mahu terbang tinggi bagai burung, melihat keindahan wajah bumiMu yang mendamaikan...
Allahu Rabbi, Kau tabahkan aku dengan ujian ini, dan aku takkan sama sekali menolaknya..malah kau bantulah aku dlm menyelesaikannya..

Allahu akbar... saban hari, semakin terasa berat jari-jemari ingin menulis.. diari sudah lama kian tidak terusik.. entah kenapa, mungkin itu jua sebab byk yg terbuku di hati ni x mampu diluahkan... pelbagai rasa bersarang di hati, x mampu terluah. ya, saya tak mampu lg menulis di sini.

kadangkala bila difikirkan kembali... mgkin sudah terlalu byk titik hitam menghuni hati... terasa kdg2 Dia juga semakin jauh. bukanlah Dia yang menjauhkn diri, tapi ana sendiri yang menjauhi dirinya.. itulah punca hati kian 'sakit'. kdg2..ingin rasanya nak lari dari diri yg sekarang... sy mahu hati ana yg dahulu yg menghuni di jiwa, tapi sy tahu bukan hati yang patut dicari...tapi Allah. ya, Allah yang patut dicari.

Allah, sesekali tidak hati ini mahu menduakan cintaMu
aku mahu mengasihiMu lebih dari dari yang lain dan diriku
Allah, aku mahu menangis rindu
Aku cuma mahukan redhaMu
Aku tak mahu fikirkan sesuatu yang belum pasti untukku..
Allah, bntu aku yang kian merasakan tidak terbantu..

Engkau lebih mengetahuinya..

andai ini yang terbaik untukku.

Allah, inikah jawapan setelah apa yang Kau aturkan,
Andai ini ketentuan yang terbaik untukku,
Kau suburkanlah jiwaku dengan kedamaian,
Kau benihkan cinta kepadaMu dari umbi kepasrahan,
Kau cambahkan iman saat cintaku berguguran,
Kau mekarkan bunga-bunga cintaku hanya padaMu.

Dalam setiap langkahanku yang tersungkur,
Kau bangunkanlah dengan luka yang menyembuhkan,
Dan parutnya yang terkesan, Kau ganjarkan kebahagiaan di saat pengakhiran,
Kau titipkan rasa taqwa untuk terus bergetar berbicara,
Menundukkan segumpal kelemahan di hati yang lara..

Demi cintaku padaMu,
Kau damaikanlah,
Akan suatu ketentuan yang tertulis,
Dalam kehadiran hatiku kepadaMu.



“Tiada yang dapat mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati, atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana”

jika benar Osama mati saya mohon keampunan untuknya

30 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, “Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam,” kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) dalam satu kenyataan.

Tambahnya, itulah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya.

Menurutnya, sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam.

Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya. Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Adapun keterlibatan Osama bin Laden dengan keganasan, saya serahkan kepada Allah SWT kerana ia masih belum terbukti melainkan melalui propaganda yang dipelopori oleh Amerika Syarikat. Jika benar beliau terlibat dengan kegananasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut. Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti.

Ini jelas dengan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq yang menghancurkan kedua-dua negara ini dengan tujuan mencari senjata pemusnah yang tidak dapat dijumpai sehingga ke hari ini. Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin ? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel. Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas.

Inilah yang saya tegaskan kepada Duta Besar Amerika Syarikat yang datang ke pejabat saya pada 28 April 2011 yang lepas, bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel.

Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika. Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?

Sekian, wassalam.

TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,

Menteri Besar Kelantan.

(sumber harakah daily)

ALLAH sebaik-baik penilai...ya ALLAH,Engkau tahu dimana kebenarannya.....maka,adili lah ia sebaik mungkin...wallahua'lam

Apr 25, 2011

semoga ia berkekalan

sayang antum keranaNYA





andai aku lupa, ingatkanlah diriku,
andai aku tersilap, betulkanlah kesilapanku,
andai aku jatuh, pimpinlah aku supaya aku dapat bangun,
andai aku jauh dari ILAHI..marahlah aku,
andai aku perlukan bantuan, bantulah diriku,
andai aku lemah, kuatkanlah diriku,bimbinglah aku utk mndpt keredhaan dariNya,
andai diriku terlena..kejutkan daku,
andai diriku terlalai..maka tegurlah aku,
andai aku sakiti hatimu, maafkan daku......
kerana aku cuma An-nisa' yang lemah..



Janganlah sesekali lupa akan diriku, kerana kalian adalah sahabatku di dunia juga di akhirat...♥

Semoga persahabatan yang dibina diredhai ALLAH...INSYAALLAH..
UKHWAH FILLAH ABADAN ABADA..♥

STRIVE FOR MARDHATILLAH


pahlawan2 islam



Pahlawan-pahlawan islam :
•Zaid bin Thabit
•Ikrimah ibn Abu Jahal
•Ali bin Abi Talib
•Uthman bin Affan
•Ummu Aiman
•Aisyah binti Abu Bakar
•Khadijah binti Khuwailid
•Aqil ibn Abi Thalib
•Amr bin Al-Aas
•Hamzah bin Abdul Muttalib
•Bilal bin Rabah
•Asma binti Abu Bakar
•Ammar ibn Yasir
•Abu Hurairah
•Abu Darda'
•Abu Bakar as-Siddiq
•Abdullah ibn Abbas
•Zubair ibn Awwam
•Zaid ibn Harithah
•Umar Al-Khattab
•Umair ibn Wahab
•Umair ibn Sa'ad al-Ansari
•Talhah ibn Ubaidillah
•Salman Al-Farisi
•Said ibn Zayd
•Sa'ad ibn Abi Waqqas
•Muaz ibn Jabal
•Khalid bin al-Walid

aku terhalang disebabkan iman

Tidak kunafikan sebagai remaja, memerlukan kesabaran dalam mendidik keimanan sehingga disebut nabi dalam satu senarai orang kenamaan akhirat adalah remaja yang terselamat dan menyelamatkan diri daripada zina. aku juga memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu kerana ia semata-mata untukMu.



Apr 22, 2011

untukmu teman

Ros merah..
apa kaitannya dengan teman? teman lelaki kah?
oh, tidak! ros ini adalah untuk teman-teman karibku, mestilah perempuan..(no cinta sebelum akad)
Pada malam yang hening dan sungguh sayu, teringat mereka , sama-sama berjuang meghadapi segala cabaran alam persekolahan. Maklumla, zaman sekolah adalah zaman remaja yang penuh liku-liku.. segala benda nak dicuba, alhamdulillah, kami masih lagi dilindungi oleh Allah daripada terjebak dalam perkara yang tidak diingini.

Sungguh, ukhwah kita atau ukhwah umat Islam sangat unik, ukhwah berlandaskan syahadatayn atau ukhwah al-islamiyah.. ana dah bertahun-tahun bersahabat,ada yang dari tadika, tapi baru tersedar dan meghayati maksud ukhwah yang sebenarnya dari sudut pandangan Islam.. alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..

Bagaimana cara nak dapatkan kasih sayang Allah? Salah satunya adalah dengan berkasih sayang sesama makhluk, ukhwah persahabatan dan rindu kepada sahabat adalah nikmat yang dikurniakan oleh Allah..

Firman Allah:
"Dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali agama Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah nikmat Allah kepadamu dulu (ketika kamu jahiliyyah) bermusuhan, lalu Allah mempersatukan hatimu, sehingga dengan kurniaNya kamu bersaudara, sedangkan ketika itu kamu berada ditepi jurang neraka, lalu Allah Menyelamatkan kamu dari sana. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu agar kamu mendapat petunjuk"
[surah Ali-'Imran : 103]


SubhanaAllah..

Teringat lirik lagu Sebuah Pertemuan dendangan kumpulan nasyid UNIC


Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Ada kalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tika ku kealpaan
Kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan, tika aku
Diuji dengan dugaan...
Saat ku kehilangan keyakinan
Kau nyalakan harapan
Saat ku meragukan keampunan Tuhan
Kau katakan rahmat-Nya mengatasi segala

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasih-Mu, oh Tuhan

Titisan air mata menyubur cinta
Dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu
Damainya hati
Yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada Tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh di hati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekati-Nya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasih-Mu Tuhan

Danish dah keluar dari perit ibunya..

alhamdulillah..dapat email dari kak rehan...
kak ain dah bersalin pukul 430 pagi tadi...
lega bila dengar berita tersebut..
bertambah bilangan keluarga..
tapi sedih x dapat tengok...=)
nama diberi Ahmad Danish rasanya..(x dapat berita selanjutnya)
x apalah danish..jumpa ummi kalu ummi dah balik malaysia nanti yer...
erm,nanti kalu dah dapat gambar..boleh lah post kat sini..
apa2pun,selamat datang ke dunia sesungguhnya ini pilihanmu..banyak cabaran dan dugaan yang akan kau tempuhi kelak...

ya ALLAH,syukran dengan kehadiran permata hati ini...semoga Danish membwa kebahagiaan untuk ibu dan ayahnya..insyaALLLAH



Duhai adik-adikku

ya ALLAH bantulah aku untuk memimpin diri ini dan orang-orang dibawah ku,..tolonglah beri aku peluang untuk memperbaiki kesalahan ini..ku hanya perlukan pertolonganMu untuk membantu adik-adikku ini supaya tidak lalai dengan kehidupan dunia yang fana..

ya ALLAH,marahku pada mereka bukan kerana benci tapi kerana sayang..
ya ALLAH,arahanku pada mereka bukan kerana dera tapi kerana mendidik..
ya ALLAH,jeritan suaraku pada waktu pagi bukan kerana mengganggu mereka tidur tapi kerana tidak sanggup mereka rasakan azabMu kelak...
ya ALLAH,solat jemaah yang aku lakukan bukan kerana ingin membuang masa mereka tapi kerana mahu mereka rasakan nikmat 27 darjat daripada 1 darjat..
ya ALLAH,laranganku daripada mereka keluar rumah bukan kerana menyekat pergerakan mereka tapi kerana ingin menjadikan mereka wanita-wanita solehah yang menjaga pandangan dan kelakuan..

ya ALLAH,Kau lebih mengetahui dariku dan mereka...
ku tahu,hadirnya mereka hanya ingin menguji kesabaranku..
dan Kau hadirkan aku kepada mereka adalah untuk menjadi pembimbing..

satu pintaku,tabahkan hati ini..sabarkan hati ini..tetapkan iman ini...

syukran ya ALLAH...
sesungguhnya saya gembira dengan kehadiran mereka...

to:zaharah,farah,syifa,hana n haifa,akak sayang semua sangat-sangat...
p/S:Kalaulah adik-adik baca post ini..ketahuilah sesungguhnya kehadiran antum menguatkan lagi hati ini...

ahlan wasahlan to EGYPT!!!

ku mencintaimu keranaNYA

Di atas takdirNya kita bertemu
Tanpa pernah terdetik kita akan bersatu
Berada di atas jalan yang jitu
Mengharapkan redha Allah yang satu

Kita beragam corak fikiran
Kita berbeza asal keturunan
Kita berlainan dialek pertuturan
Kita berbeza minat dan kecenderungan

Namun

Kita berkongsi satu keyakinan
Kita menyembah satu tuhan
Kita memperjuang satu harapan
Kita menukil satu ucapan

Kita tetap akan bersamaan
Walau berbeza medan perjuangan
Kita akan tetap bersamaan
Dengan jaringan ukhuwah tanpa sempadan

Tidak akan kubiar kauberjauhan
Walau kauterjun ke lembah kehinaan
Akan kuusahakan engkau dikeluarkan
Kerana kumencintaimu kerana tuhan

Uhibbukafillah…

salam imtihan semua...

( sebelum bermula... maafkanku andai coretan kali ini agak kurang kena pada firasat dan aura kalian... sekadar lakaran minda yang tak perlu diambil peduli pun...huhu~)


Bismillahirrahmanirrahim...

Lama sungguh laman ini bersawang tanpa coretan .. apa2 pun alhamdulillah hari ini tergerak hati utk melakarkan isi hati buat tatapan rakan2.. :)

Apa khabar iman kalian hari ini? apa khabar jasad kalian?
kedua2nya cukup makanan ke? moga2 kita tak menjadi orang rugi di dunia dan paling serta lebih utama di alam Baqa' kelak... ameen~

Saat ini anaf merasakan bagai berada pada satu dimensi dunia yang lain dan baru... amat2 berbeza sama sekali...

Cuba anda bayangkan, perkara yang berdalil dan dianggap paling sahih sebelum ini perlu diputarkan pada sudut lain dalam hampir 360 darjah...

Benarkah ana akan beralih dunia?
terimbau kenangan saat bersama mereka.. merasa halawatul mahabbah dan bersufi haraki...

ops..! benarkah ana bersufi haraki?? ataupun sekadar haraki semata2...?!

Dosa bertimpa2 entah bila akan pulih semula seperti fitrah asal kejadian... =(
mungkin dan mungkin mereka yang lain tidak sepertiku... mereka berharaki tanpa noda dan maksiat...
mereka benar2 menyahut seruan "gerakerja Islam yang syumul lagi teragUng"..!

Saat ini ana terfikir.. bagaimanakah dengan ukhwah dan ribatan hati yang terjalin andai jalan berputar darjah yang kupilih??
Sanggupkah ana hidup tanpa mereka yang banyak menyokong n mendokongku tanpa penat dan lelah??

(..berfikir dan terus berfikir..)

Namun aku dah punya jawapan untuk semuanya...
kerohanian... rabithah yang amat mengikat setiap denyutan jantungku...

Biarlah segala2nya ingin berubah wajah sekalipun... namun, kebahagiaan hakiki yang kudamba saat ini...
Ya..! aku tak akan berpaling arah... insya Allah.... ^_^

"MAAFKANKU SAHABAT, ANA TIDAK SEBERSIH DAN SESUCI KALIAN..!"
~~KiTa MaSiH SaHaBaT~~~ :)


apa2 pun hidup perlu diteruskan... imtihan di MALAYSIA sudah menampakkan bayangnya walaupun diri belum merasai bahangnya kerana imtihan ana di mesir ini lama lagi.....huhu~
selamat berjuang sahabat-sahabat di malaysia...ana hanya mampu doakan antum semua dari jauh..
sama2 kita pulun ye...!

**IMTIYAZ DUNIA AKHIRAT**biiznillah~~ :)

Apr 4, 2011

peringatan

Hari ni nak kongsi sedikit hadis. Hadis ni diambil dari rakan semasa satu program yang dijalankan baru-baru ini. Sangat tertarik dengan tazkirah beliau, menimbulkan keinsafan pun ada, semoga dapat manafaat dan istiqomah kearah kebaikan..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, "Aku nasihatkan kamu hendaklah :

1. Bertakwa kepada Allah kerana bertakwa adalah tunggak bagi setiap amalan.
2. Dan hendaklah kamu membaca Al-Quran dan berzikir kepada Allah kerana dengan itu nama kamu akan disebut di langit dan menjadi Nur untuk kamu dari permukaan bumi
3. Hendaklah kamu banyak berdiamkan diri dan jangan bercakap melainkan perkara yang baik kerana ini akan menjauhkan syaitan daripada kamu dan akan dibantu dalam urusan agama
4. Hindarkan daripada banyak ketawa kerana banyak ketawa hati kamu akan menjadi mati dan nur daripada wajahmu akan lenyap.
5. Teruskan jihad kerana itulah kesolehan umatku.
6. Hendaklah mengasihi orang miskin dan sentiasalah duduk bersama mereka, lihatlah keadaan mereka yang lebih rendah daripada keadaanmu. Janganlah lihat keadaan mereka yang lebih tinggi daripadamu kerana dengan itu kamu tidak akan mensyukuri nikmat yang Allah anugerahkan kepadamu.
7. Hendaklah mengukuhkan tali silaturahim dengan kaum kerabatmu walaupun mereka memutuskan perhubungan mereka dengan kamu
8. Hendaklah kamu memberitahu perkara yang hak kepada sesiapa sahaja walaupun dirasa pahit
9. Janganlah sesekali menghiraukan celaan daripada sesiapa pun dalam menjalankan urusan agama Allah
10. Lihatlah keaiban diri kamu sendiri dan jangan melihat keaiban orang lain. Apabila kamu mempunyai sesuatu keaiban maka janganlah kamu memarahi seseorang yang mempunyai keaiban yang sama.

Wahai Abu Zar, tidak ada kebijaksanaan yang melebihi perancangan yang baik, sebaik-baik takwa adalah menjauhi perkara yang HARAM dan tidak ada kemuliaan yang setanding dengan akhlak yang baik.

Waallahualam.

notakaki : semua orang nak jadi baik, dan fitrah manusia nakkan kebaikkan, semoga setiap amalan kita ni mendapat keredhaan Allah, nak jadi baik juga tak boleh sorang2, kena ajak jugak kawan-kawan kita untuk jadi baik =)

p/s : kepada sesiapa yang singgah ke blog ni, kalu ada apa2 kesalahan ana, tolong perbetulkan, syukran banyak2 =D

saya rindu dia

Bismillahirrahmanirrahim



DIA selalu menggembirakan hati saya, mula-mula sebelum kehadiran DIA, hidup saya terasa kosong. Tiba-tiba ALLAH anugerahkan suatu sinar. Dengan sikap yang lebih suka mendiamkan diri dan banyak rahsia, hanya DIA saya curahkan rahsia. Sebelum kehadiran dia, semuanya saya ceritakan dalam puisi dan cerpendek yang terlukis di atas kertas bergaris panjang itu, kadang-kadang kertas kosong yang kudus.. Terlalu banyak kisah suka dan duka, dia simpan di dalam “diari hatinya”. DIA tak pernah bersuara, sama ada memberikan saya motivasi atau memarahi saya tatkala saya lemah. Walaupun dia bisu, dia tak ada tangan untuk membelai saya, tapi saya tak pernah pandang dia sebagai makhluk ALLAH yang serba kekurangan. Bagi saya, DIA yang paling memahami saya. Walaupun kadangkala orang lain pandang pelik kat DIA ketika saya keluar “dating” dengannya, tapi saya tak kisah, kerana semuanya dah dicop HALAL!










beberapa minggu yang lepas,semasa ada riot di mesir,saya tnggalkan dia..saya x mampu nk bawa dia..oleh itu,perubatan cawngan tanta yang jaga dia..di malaysia,saya sungguh risau keadaan dia..pasti dia keseorangan tanpa teman..saya rndu dia..

kni,saya berada di mesir dah 3 minggu,tapi masih tidak jumpa dia lagi..merajukkah dia dengan saya??tiap2 hari terngatkan dia..kenaspa dia x datang2 kepada saya..apa yang saya dah buat salah padanya??i wonder y??adakah da dah berubah hati??

pagi tadi,tiba-tiba saya teringat..yang dia mash lagi di bilk perubatan..owh..tidak!!!!!!!!!!!
saya lupa yang dia masih berada di situ..saya lupa nak ambil dia...
owh MY BELOVED Hp laptop,maafkan saya kerana mengabaikan awak sementara waktu...
petang ni saya jenguk dan ambil bawa awak balk yer...tunggu saya tau..
Saya terlalu perlukan awak ketika ni! Semua nota exam saya dalam hati awak… semua karya saya ada dalam jiwa awak… cepat balik ya!

tuhanku..

Saat ini, hatiku terlalu sedih. Semuanya terlalu perit dan pedih. Ujian ini benar-benar membuatku terkadang merintih. Seringkali juga mata mengalirkan air putih jernih. Senyum di bibir terlakar, namun hati di dalam luka bagai dicalar.




Setiap malam bangun mengadap Tuhan. Setiap malam menangis dalam keharuan. Pada teman, maaf, tak kan sesekali ku luahkan. Hanya memberi keresahan pada kalian. Hanya pada satu-satunya Rabbi tempat aku mengadu kini. Ujian ini datang dari-Nya. Maka hanya pada-Nya aku berserah.




Ya Rabbi, tenangkan hatiku. Lapangkan jiwaku. Aku terima seikhlasnya ujian-Mu untuk kali ini. Namun aku amat memerlukan ketenangan dalam hati dan kekuatan dalam diri. Aku amat memerlukan-Mu di sisi. Hanya Engkau yang mampu melakarkan senyuman di wajahku. Hanya Engkau yang mampu menyeka setiap titisan air mataku. Hanya Engkau satu-satunya tempat aku mengadu. Beri kekuatan dan sinar kepadaku. Amiinn..

Mar 27, 2011

bertamu di taman syurga

“Apabila kamu melalui taman-taman syurga,minumlah sehingga puas. Para sahabat bertanya: ”Ya Rasulullah, apakah yang dimaksudkan dengan taman-taman syurga itu? Nabi menjawab : “Majlis-majlis ilmu”.(Hadith Riwayat At-Tabrani)

Sudah lama jiwa ini tak terisi dengan ilmu.
Sudah lama hati ini tidak diketuk untuk bermuhasabah
Sudah lama nurani ini tidak disuburkan dengan ingatan pada Tuhan

Agak penat sepanjang hari di pejabat. Kerja masih belum mahu surut, malah kian bertambah. Malam ini saya mengambil keputusan untuk tidak kemana-mana. Walaupun sebenarnya ada satu mesyuarat yang perlu dihadiri. Saya memohon maaf pada junior yang beberapa kali menghantar SMS untuk mengesahkan kehadiran.

Setelah seminggu yang padat dengan kerja di pejabat, dan mesyuarat di waktu malam, saya perlu akur pada ketidakmampuan diri. Penat. Saya perlu berehat.

Kebetulan, ramai pula penghuni Anjung Zahra’ ada di rumah. Masing-masing tidak kemana-mana, tidak seperti selalu. Yang tiada hanya faiz yang pulang ke kampung, sempena majlis pertunangan kakaknya, dan Hana, teman sebilik saya yang selalu saja pulang lewat dari pejabat. Beruntung Bank Rakyat ada pekerja yang berdedikasi dan rajin sepertinya.

Kami solat Maghrib berjemaah. Sudah lama tidak berpeluang berjemaah Maghrib. Menghayati syahdu bacaan Shahid yang menjadi imamah, menghadirkan ketenangan buat saya. Terapi buat diri.

Usai Solat Maghrib, Shahid bersuara:

” Ok, kita akan ada sesi tazkirah ye lepas ni, dari kak bah…”

Saya yang sedang melipat sejadah terpinga-pinga. Aii, bila masa pulak saya cakap nak bagi tazkirah.

Segera warga AZ yang memang terkenal suka berbincang tentang ilmu, dan berbahas mengenai isu-isu semasa membentuk halaqah.

Majlis dibuka dengan Al-fatihah, kami berkongsi ilmu.

Shahid memula bicara, dengan mengajak kami menghayati sirah, kisah Rumaisya Ummu Sulaim, isteri Abu Talhah – salah seorang sahabat Rasulullah, yang begitu sabar dengan ujian kematian anaknya. Kata Rasulullah, ’ ketika aku berjalan di dalam Syurga, aku mendengar bunyi tapak kaki, dan itulah Rumaisya…”

Kesabaran yang datang dari iman.

Ummu yang sedang bersiap-siap untuk pulang ke Kedah, sempat juga berkongsi soal ujian dan kekuatan dalam kehidupan. Pengalaman melihat penderitaan orang lain menjadi motivasi untuk kita melihat bahawa masalah yang dihadapi oleh diri sendiri begitu kecil sebenarnya.

Dan Ina Junior juga ingin berkongsi, kisah Perang Mu’tah, yang begitu banyak pengajaran dan pelajaran. Mari berguru dengan sirah.

Saya menyimpulkan majlis tazkirah kami malam itu.

Terima kasih adik-adik yang berkongsi. Sudah lama jiwa ini tidak disuburkan dengan majlis ilmu seperti ini. Dalam kesibukan bekerja, mesyuarat, program, usrah dan komitmen lain, jarang benar kami berpeluang menikmati ’masa emas’ seperti malam tadi.

Tazkirah itu menjadi terapi buat diri. Bertamu seketika di ’Taman Syurga’ ini menghadirkan ketenangan dan memberi sedikit energy pada hati yang akhir-akhir ini sentiasa runsing, sesak. Seperti sesaknya jalanraya KL yang terpaksa ditempuh setiap kali pergi dan pulang bekerja.

Semoga, Allah masih memberi ruang dalam kesibukan ini, masa untuk kita menyuburkan minda dan jiwa dengan ilmu dan muhasabah.

“Believe in yourself and there will come a day when others will have no choice but to believe with you.”
« Cinta Hati“ Wa Bil Waalidaini Ihsaanaa…” »

3 jenis hati bentuk peribadi manusia

ERKEMBANGAN jiwa dan watak manusia mempunyai hubungan rapat dengan kedudukan dan bentuk hati (qalbu) yang dimilikinya. Secara umumnya hati atau jiwa manusia itu memiliki sifat hidup dan mati.

Bagi hati yang suci dan hidup (qalbun sahih) maka ia akan membawa tuannya ke jalan selamat di mana kemurniaan ubudiyahnya meletakkan seluruh aktiviti kehidupan hanya untuk Allah SWT. Bagi hati yang keji dan mati (qalbun Mayyit) pula akan membawa tuannya ke arah kebinasaan dengan menjerumuskannya ke dalam tuntutan nafsu syahwat yang penuh kejahilan sehingga lupa menyembah Allah SWT selaku khaliqnya.

Di antara kedua-dua jenis hati itu, ada pula hati Qalbun Maridh (hati yang sakit) yang masih lagi memiliki nur keimanan tetapi berada dalam keadaan yang samar kerana tidak berupaya berhadapan dengan desakan hawa nafsu.



Dalam penelitian kaum sufi, qalbu disebut sebagai nurani kerana ia memiliki kesedaran antara baik dan buruk. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Kemudian Kami jadikan al-Quran itu diwarisi oleh orang yang kami pilih dari kalangan hamba kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran al-Quran), dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itulah limpah kurnia yang besar dari Allah semata-mata” (surah Fathir: 32).

Berdasarkan ayat ini Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah membahagikan manusia kepada tiga darjat kedudukan :

Golongan Zhalimun Linafsih – iaitu golongan yang sentiasa menzalimi dan menganiaya dirinya. Mereka adalah golongan yang derhaka kepada Allah SWT, meninggalkan perintah (suruhan dan larangan) serta mengerjakan kejahatan (kemungkaran).
Golongan Mukhtasid – iaitu golongan manusia darjatnya pertengahan dengan sifatnya cermat, berhati-hati dengan melaksanakan kewajipan dan menjauhi laranganNya.
Golongan Sabiqun Bil-Khairat – iaitu golongan yang sentiasa aktif dan proaktif dalam melakukan dan mengerjakan kebaikan. Golongan ini tinggi kerohaniannya di mana mereka tidak hanya menunaikan kewajipan, sebaliknya melakukan amalan sunat, tetap istiqamah melaksanakan perintah (suruhan dan larangan) serta meninggalkan perkara yang syubhat dalam kehidupannya.
Sayid Sabiq pula telah membahagikan kekuatan kerohanian manusia kepada tiga tingkat :Â

Nafsu amarah iaitu tingkat nafsu insan paling rendah dan hina yang hanya mengutamakan desakan atau dorongan hawa nafsu semata-mata serta godaan syaitan.
Nafsu Lawwammah iaitu nafsu yang dapat mengawal amal salih serta gemar menegur atau mengkritik diri apabila terjerumus ke dalam lembah kemungkaran.
Nafsu Mutmainnah iaitu tingkat kerohanian insan paling tinggi dan luhur. Ini adalah jiwa yang tenang lagi suci dalam keadaan kekal melakukan kebaikan amal salih.
Menurut Iman al-Ghazali, proses penyucian diri (tazkiah al-nafs) untuk mencapai tahap nafsu yang diredai seperti tahap nafsu di atas dapat diperoleh melalui jalan ilmu dan beramal. Tazkiyyah al-nafs mengandungi dua keadaan iaitu membebas (mengosongkan) diri dari sebarang sifat mazmumah (keji) dan mengisi (menghiasi) jiwa dengan sifat mahmudah (mulia).

Ilmu tasawuf berkaitan dengannya. Dalam pengertian ilmu, tasawuf bermaksud mensucikan qalbu dan menjernihkan roh agar dapat merasai limpahan cahaya ilahi. Amalan tasawuf dibangunkan di atas latihan kerohanian (riyadhat ruhiyyah). Pengamalan dan penghayatan tasawuf adalah bermatlamatkan ibadat dan zuhud semata-mata.

Sesungguhnya kesejahteraan, kedamaian dan kebaikan jiwa insan mukmin itu bergantung kepada tazkiyyah al-nafs. Nafsu pada hakikatnya adalah penggerak tingkah laku yang cenderung kepada sama ada kebaikan atau kejahatan. Allah mengilhamkan kepada jiwa insan itu dua ilham – ilham berbentuk fujur iaitu jalan yang membawa insan ke arah kesejahteraan dan ilham berbentuk takwa iaitu jalan yang membawa manusia ke arah kebaikan dan amal soleh.

Dua bentuk jalan ini terkandung dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa.

Sesungguhnya berjayalah orang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya dengan sebab kekotoran maksiat “ jiwanya” (surah Asy-Syams: 7-10).

Sifat qalbu (hati/jiwa) sering berbolak-balik dan sering berperang antara nafi dan isbat. Dalam ayat 1, surah Alam Nasyrah digunakan kata `sadr’ yang bererti “dada” untuk menggambarkan suasana hati (jiwa). Keadaan ini menjelaskan bahawa hati manusia itu bersifat tidak konsisten atau berbolak-balik.

“Perang batin” ini tidak akan berkesudahan selagi ia tidak mencapai kepada keyaqinan (aqidah/keimanan) yang teguh. “Perang batin” ini dapat dirasai ketika manusia ingin melakukan ibadat seperti solat, puasa, berzakat, berjihad dan sebagainya. Untuk mencapai keyaqinan maka jihad melawan hawa nafsu perlu dilaksanakan oleh manusia dan inilah yang sering disebut sebagai “jihad besar”.

Jihad melawan hawa nafsu inilah yang menjadi manhaj (jalan) mengenal Allah SWT. Qalbu (hati) perlu dijaga kerana pengaruhnya terhadap diri dan kehidupan bermasyarakat (bernegara) amat jelas; jika baik hati individu itu maka baiklah amalannya, sebaliknya jika kotor jiwa individu itu maka buruklah amalannya.

Sebuah hadis nabi bermaksud, “Ketahuilah bahawa dalam jasad itu ada seketul darah (daging), apabila ia bersih, maka akan bersihlah tubuh badan semuanya dan apabila ia rosak (keji) maka akan rosaklah seluruh tubuh itu, Ketahuilah itulah hati” (Muttafaqun `Alaih).

Dalam masyarakat Melayu sering kita mendengar kata-kata seperti ‘Hati Iblis’, ‘Hati Yahudi’,’Hati Malaikat’ dan seumpamanya. Semua bentuk gelaran hati ini melambangkan keperibadian pemiliknya. Hati yang kotor (keji) boleh menjadi hijab kepada ‘Nur Ilahi’.

Qalbu (hati) terang bercahaya menjadi nur (pelita/cahaya) kepada manusia menempuh jalan baik dan haq. Al-Quran itu sendiri diturunkan menjadi huda lil muttaqin (petunjuk kepada hati yang bertakwa).

Justeru, hati mesti dibersihkan melalui jalan tarbiyyah rabbani ke dalam jiwa mukmin yang mampu dilakukan melalui amal ibadat yang dicontohkan oleh nabi dan sahabatnya serta para tabiin.

Al-Quran menegaskan, “Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Tuhan semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan jangan engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran kami di dalam al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran” (Surah al-Kahfi: 28).

Hawa adalah kecenderungan nafs kepada syahwat. Ia adalah ciri tingkah laku negatif yang merosakkan kehidupan manusia. Ia menyukai, menyenangi dan merindui terhadap perkara yang dihajati atau dikehendakinya oleh syahwah.

Syahwah adalah kalimat dalam al-Quran yang menggambarkan keinginan insan terhadap keseronokan, kelazatan dan kesenangan (surah Maryam: 4). Ia juga bermaksud fikiran tertentu yang cenderung ke arah melakukan kejahatan dan penyelewengan ( An-Nisaa: 27) dan syahwah juga bermaksud perilaku terhadap seks ( An-Naml: 55).

Untuk mencapai kebahagiaan, kedamaian dan ketenangan hati maka manusia perlulah mengikis penyakit hati yang bersarang di jiwanya.

ERKEMBANGAN jiwa dan watak manusia mempunyai hubungan rapat dengan kedudukan dan bentuk hati (qalbu) yang dimilikinya. Secara umumnya hati atau jiwa manusia itu memiliki sifat hidup dan mati.

Bagi hati yang suci dan hidup (qalbun sahih) maka ia akan membawa tuannya ke jalan selamat di mana kemurniaan ubudiyahnya meletakkan seluruh aktiviti kehidupan hanya untuk Allah SWT. Bagi hati yang keji dan mati (qalbun Mayyit) pula akan membawa tuannya ke arah kebinasaan dengan menjerumuskannya ke dalam tuntutan nafsu syahwat yang penuh kejahilan sehingga lupa menyembah Allah SWT selaku khaliqnya.

Di antara kedua-dua jenis hati itu, ada pula hati Qalbun Maridh (hati yang sakit) yang masih lagi memiliki nur keimanan tetapi berada dalam keadaan yang samar kerana tidak berupaya berhadapan dengan desakan hawa nafsu.

Dalam penelitian kaum sufi, qalbu disebut sebagai nurani kerana ia memiliki kesedaran antara baik dan buruk. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Kemudian Kami jadikan al-Quran itu diwarisi oleh orang yang kami pilih dari kalangan hamba kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran al-Quran), dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itulah limpah kurnia yang besar dari Allah semata-mata” (surah Fathir: 32).

Berdasarkan ayat ini Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah membahagikan manusia kepada tiga darjat kedudukan :

Golongan Zhalimun Linafsih – iaitu golongan yang sentiasa menzalimi dan menganiaya dirinya. Mereka adalah golongan yang derhaka kepada Allah SWT, meninggalkan perintah (suruhan dan larangan) serta mengerjakan kejahatan (kemungkaran).
Golongan Mukhtasid – iaitu golongan manusia darjatnya pertengahan dengan sifatnya cermat, berhati-hati dengan melaksanakan kewajipan dan menjauhi laranganNya.
Golongan Sabiqun Bil-Khairat – iaitu golongan yang sentiasa aktif dan proaktif dalam melakukan dan mengerjakan kebaikan. Golongan ini tinggi kerohaniannya di mana mereka tidak hanya menunaikan kewajipan, sebaliknya melakukan amalan sunat, tetap istiqamah melaksanakan perintah (suruhan dan larangan) serta meninggalkan perkara yang syubhat dalam kehidupannya.
Sayid Sabiq pula telah membahagikan kekuatan kerohanian manusia kepada tiga tingkat :Â

Nafsu amarah iaitu tingkat nafsu insan paling rendah dan hina yang hanya mengutamakan desakan atau dorongan hawa nafsu semata-mata serta godaan syaitan.
Nafsu Lawwammah iaitu nafsu yang dapat mengawal amal salih serta gemar menegur atau mengkritik diri apabila terjerumus ke dalam lembah kemungkaran.
Nafsu Mutmainnah iaitu tingkat kerohanian insan paling tinggi dan luhur. Ini adalah jiwa yang tenang lagi suci dalam keadaan kekal melakukan kebaikan amal salih.
Menurut Iman al-Ghazali, proses penyucian diri (tazkiah al-nafs) untuk mencapai tahap nafsu yang diredai seperti tahap nafsu di atas dapat diperoleh melalui jalan ilmu dan beramal. Tazkiyyah al-nafs mengandungi dua keadaan iaitu membebas (mengosongkan) diri dari sebarang sifat mazmumah (keji) dan mengisi (menghiasi) jiwa dengan sifat mahmudah (mulia).

Ilmu tasawuf berkaitan dengannya. Dalam pengertian ilmu, tasawuf bermaksud mensucikan qalbu dan menjernihkan roh agar dapat merasai limpahan cahaya ilahi. Amalan tasawuf dibangunkan di atas latihan kerohanian (riyadhat ruhiyyah). Pengamalan dan penghayatan tasawuf adalah bermatlamatkan ibadat dan zuhud semata-mata.

Sesungguhnya kesejahteraan, kedamaian dan kebaikan jiwa insan mukmin itu bergantung kepada tazkiyyah al-nafs. Nafsu pada hakikatnya adalah penggerak tingkah laku yang cenderung kepada sama ada kebaikan atau kejahatan. Allah mengilhamkan kepada jiwa insan itu dua ilham – ilham berbentuk fujur iaitu jalan yang membawa insan ke arah kesejahteraan dan ilham berbentuk takwa iaitu jalan yang membawa manusia ke arah kebaikan dan amal soleh.

Dua bentuk jalan ini terkandung dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa.

Sesungguhnya berjayalah orang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya dengan sebab kekotoran maksiat “ jiwanya” (surah Asy-Syams: 7-10).

Sifat qalbu (hati/jiwa) sering berbolak-balik dan sering berperang antara nafi dan isbat. Dalam ayat 1, surah Alam Nasyrah digunakan kata `sadr’ yang bererti “dada” untuk menggambarkan suasana hati (jiwa). Keadaan ini menjelaskan bahawa hati manusia itu bersifat tidak konsisten atau berbolak-balik.

“Perang batin” ini tidak akan berkesudahan selagi ia tidak mencapai kepada keyaqinan (aqidah/keimanan) yang teguh. “Perang batin” ini dapat dirasai ketika manusia ingin melakukan ibadat seperti solat, puasa, berzakat, berjihad dan sebagainya. Untuk mencapai keyaqinan maka jihad melawan hawa nafsu perlu dilaksanakan oleh manusia dan inilah yang sering disebut sebagai “jihad besar”.

Jihad melawan hawa nafsu inilah yang menjadi manhaj (jalan) mengenal Allah SWT. Qalbu (hati) perlu dijaga kerana pengaruhnya terhadap diri dan kehidupan bermasyarakat (bernegara) amat jelas; jika baik hati individu itu maka baiklah amalannya, sebaliknya jika kotor jiwa individu itu maka buruklah amalannya.

Sebuah hadis nabi bermaksud, “Ketahuilah bahawa dalam jasad itu ada seketul darah (daging), apabila ia bersih, maka akan bersihlah tubuh badan semuanya dan apabila ia rosak (keji) maka akan rosaklah seluruh tubuh itu, Ketahuilah itulah hati” (Muttafaqun `Alaih).

Dalam masyarakat Melayu sering kita mendengar kata-kata seperti ‘Hati Iblis’, ‘Hati Yahudi’,’Hati Malaikat’ dan seumpamanya. Semua bentuk gelaran hati ini melambangkan keperibadian pemiliknya. Hati yang kotor (keji) boleh menjadi hijab kepada ‘Nur Ilahi’.

Qalbu (hati) terang bercahaya menjadi nur (pelita/cahaya) kepada manusia menempuh jalan baik dan haq. Al-Quran itu sendiri diturunkan menjadi huda lil muttaqin (petunjuk kepada hati yang bertakwa).

Justeru, hati mesti dibersihkan melalui jalan tarbiyyah rabbani ke dalam jiwa mukmin yang mampu dilakukan melalui amal ibadat yang dicontohkan oleh nabi dan sahabatnya serta para tabiin.

Al-Quran menegaskan, “Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Tuhan semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan jangan engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran kami di dalam al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran” (Surah al-Kahfi: 28).

Hawa adalah kecenderungan nafs kepada syahwat. Ia adalah ciri tingkah laku negatif yang merosakkan kehidupan manusia. Ia menyukai, menyenangi dan merindui terhadap perkara yang dihajati atau dikehendakinya oleh syahwah.

Syahwah adalah kalimat dalam al-Quran yang menggambarkan keinginan insan terhadap keseronokan, kelazatan dan kesenangan (surah Maryam: 4). Ia juga bermaksud fikiran tertentu yang cenderung ke arah melakukan kejahatan dan penyelewengan ( An-Nisaa: 27) dan syahwah juga bermaksud perilaku terhadap seks ( An-Naml: 55).

Untuk mencapai kebahagiaan, kedamaian dan ketenangan hati maka manusia perlulah mengikis penyakit hati yang bersarang di jiwanya.

ERKEMBANGAN jiwa dan watak manusia mempunyai hubungan rapat dengan kedudukan dan bentuk hati (qalbu) yang dimilikinya. Secara umumnya hati atau jiwa manusia itu memiliki sifat hidup dan mati.

Bagi hati yang suci dan hidup (qalbun sahih) maka ia akan membawa tuannya ke jalan selamat di mana kemurniaan ubudiyahnya meletakkan seluruh aktiviti kehidupan hanya untuk Allah SWT. Bagi hati yang keji dan mati (qalbun Mayyit) pula akan membawa tuannya ke arah kebinasaan dengan menjerumuskannya ke dalam tuntutan nafsu syahwat yang penuh kejahilan sehingga lupa menyembah Allah SWT selaku khaliqnya.

Di antara kedua-dua jenis hati itu, ada pula hati Qalbun Maridh (hati yang sakit) yang masih lagi memiliki nur keimanan tetapi berada dalam keadaan yang samar kerana tidak berupaya berhadapan dengan desakan hawa nafsu.

Dalam penelitian kaum sufi, qalbu disebut sebagai nurani kerana ia memiliki kesedaran antara baik dan buruk. Firman Allah SWT yang bermaksud, “Kemudian Kami jadikan al-Quran itu diwarisi oleh orang yang kami pilih dari kalangan hamba kami; maka di antara mereka ada yang berlaku zalim kepada dirinya sendiri (dengan tidak mengindahkan ajaran al-Quran), dan di antara mereka ada yang bersikap sederhana, dan di antaranya pula ada yang mendahului orang lain dalam berbuat kebajikan dengan izin Allah. Yang demikian itulah limpah kurnia yang besar dari Allah semata-mata” (surah Fathir: 32).

Berdasarkan ayat ini Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah membahagikan manusia kepada tiga darjat kedudukan :

Golongan Zhalimun Linafsih – iaitu golongan yang sentiasa menzalimi dan menganiaya dirinya. Mereka adalah golongan yang derhaka kepada Allah SWT, meninggalkan perintah (suruhan dan larangan) serta mengerjakan kejahatan (kemungkaran).
Golongan Mukhtasid – iaitu golongan manusia darjatnya pertengahan dengan sifatnya cermat, berhati-hati dengan melaksanakan kewajipan dan menjauhi laranganNya.
Golongan Sabiqun Bil-Khairat – iaitu golongan yang sentiasa aktif dan proaktif dalam melakukan dan mengerjakan kebaikan. Golongan ini tinggi kerohaniannya di mana mereka tidak hanya menunaikan kewajipan, sebaliknya melakukan amalan sunat, tetap istiqamah melaksanakan perintah (suruhan dan larangan) serta meninggalkan perkara yang syubhat dalam kehidupannya.
Sayid Sabiq pula telah membahagikan kekuatan kerohanian manusia kepada tiga tingkat :Â

Nafsu amarah iaitu tingkat nafsu insan paling rendah dan hina yang hanya mengutamakan desakan atau dorongan hawa nafsu semata-mata serta godaan syaitan.
Nafsu Lawwammah iaitu nafsu yang dapat mengawal amal salih serta gemar menegur atau mengkritik diri apabila terjerumus ke dalam lembah kemungkaran.
Nafsu Mutmainnah iaitu tingkat kerohanian insan paling tinggi dan luhur. Ini adalah jiwa yang tenang lagi suci dalam keadaan kekal melakukan kebaikan amal salih.
Menurut Iman al-Ghazali, proses penyucian diri (tazkiah al-nafs) untuk mencapai tahap nafsu yang diredai seperti tahap nafsu di atas dapat diperoleh melalui jalan ilmu dan beramal. Tazkiyyah al-nafs mengandungi dua keadaan iaitu membebas (mengosongkan) diri dari sebarang sifat mazmumah (keji) dan mengisi (menghiasi) jiwa dengan sifat mahmudah (mulia).

Ilmu tasawuf berkaitan dengannya. Dalam pengertian ilmu, tasawuf bermaksud mensucikan qalbu dan menjernihkan roh agar dapat merasai limpahan cahaya ilahi. Amalan tasawuf dibangunkan di atas latihan kerohanian (riyadhat ruhiyyah). Pengamalan dan penghayatan tasawuf adalah bermatlamatkan ibadat dan zuhud semata-mata.

Sesungguhnya kesejahteraan, kedamaian dan kebaikan jiwa insan mukmin itu bergantung kepada tazkiyyah al-nafs. Nafsu pada hakikatnya adalah penggerak tingkah laku yang cenderung kepada sama ada kebaikan atau kejahatan. Allah mengilhamkan kepada jiwa insan itu dua ilham – ilham berbentuk fujur iaitu jalan yang membawa insan ke arah kesejahteraan dan ilham berbentuk takwa iaitu jalan yang membawa manusia ke arah kebaikan dan amal soleh.

Dua bentuk jalan ini terkandung dalam firman Allah SWT yang bermaksud, “Demi diri manusia dan yang menyempurnakan kejadiannya serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa.

Sesungguhnya berjayalah orang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya dengan sebab kekotoran maksiat “ jiwanya” (surah Asy-Syams: 7-10).

Sifat qalbu (hati/jiwa) sering berbolak-balik dan sering berperang antara nafi dan isbat. Dalam ayat 1, surah Alam Nasyrah digunakan kata `sadr’ yang bererti “dada” untuk menggambarkan suasana hati (jiwa). Keadaan ini menjelaskan bahawa hati manusia itu bersifat tidak konsisten atau berbolak-balik.

“Perang batin” ini tidak akan berkesudahan selagi ia tidak mencapai kepada keyaqinan (aqidah/keimanan) yang teguh. “Perang batin” ini dapat dirasai ketika manusia ingin melakukan ibadat seperti solat, puasa, berzakat, berjihad dan sebagainya. Untuk mencapai keyaqinan maka jihad melawan hawa nafsu perlu dilaksanakan oleh manusia dan inilah yang sering disebut sebagai “jihad besar”.

Jihad melawan hawa nafsu inilah yang menjadi manhaj (jalan) mengenal Allah SWT. Qalbu (hati) perlu dijaga kerana pengaruhnya terhadap diri dan kehidupan bermasyarakat (bernegara) amat jelas; jika baik hati individu itu maka baiklah amalannya, sebaliknya jika kotor jiwa individu itu maka buruklah amalannya.

Sebuah hadis nabi bermaksud, “Ketahuilah bahawa dalam jasad itu ada seketul darah (daging), apabila ia bersih, maka akan bersihlah tubuh badan semuanya dan apabila ia rosak (keji) maka akan rosaklah seluruh tubuh itu, Ketahuilah itulah hati” (Muttafaqun `Alaih).

Dalam masyarakat Melayu sering kita mendengar kata-kata seperti ‘Hati Iblis’, ‘Hati Yahudi’,’Hati Malaikat’ dan seumpamanya. Semua bentuk gelaran hati ini melambangkan keperibadian pemiliknya. Hati yang kotor (keji) boleh menjadi hijab kepada ‘Nur Ilahi’.

Qalbu (hati) terang bercahaya menjadi nur (pelita/cahaya) kepada manusia menempuh jalan baik dan haq. Al-Quran itu sendiri diturunkan menjadi huda lil muttaqin (petunjuk kepada hati yang bertakwa).

Justeru, hati mesti dibersihkan melalui jalan tarbiyyah rabbani ke dalam jiwa mukmin yang mampu dilakukan melalui amal ibadat yang dicontohkan oleh nabi dan sahabatnya serta para tabiin.

Al-Quran menegaskan, “Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Tuhan semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan jangan engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran kami di dalam al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran” (Surah al-Kahfi: 28).

Hawa adalah kecenderungan nafs kepada syahwat. Ia adalah ciri tingkah laku negatif yang merosakkan kehidupan manusia. Ia menyukai, menyenangi dan merindui terhadap perkara yang dihajati atau dikehendakinya oleh syahwah.

Syahwah adalah kalimat dalam al-Quran yang menggambarkan keinginan insan terhadap keseronokan, kelazatan dan kesenangan (surah Maryam: 4). Ia juga bermaksud fikiran tertentu yang cenderung ke arah melakukan kejahatan dan penyelewengan ( An-Nisaa: 27) dan syahwah juga bermaksud perilaku terhadap seks ( An-Naml: 55).

Untuk mencapai kebahagiaan, kedamaian dan ketenangan hati maka manusia perlulah mengikis penyakit hati yang bersarang di jiwanya.
http://nurjeehan.hadithuna.com

saya kan pergi lagi jauh dari anda...

wahai ain,http://ain-secebistentangku.blogspot.com
yang paling hebat yang Maha Agung
adalah ALLAH
saya adalah manusia ciptaan-NYA
segala yang saya miliki adalah pinjaman belaka
apabila tiba masanya
saya akan kembali kepada-NYA

pergantungan hanya pada ALLAH

Assalamualaikum w.b.t. pejuang2 islam sekalian. Apa khabar iman kita? Bagaimana pula kita isi hidup kita,hari-hari dlm kehidupan kita? Adakah dgn kebaikan atau kejahatan? Inilah antara perkara yg perlu kita fikirkan,yg kita perlu tanyakan kpd diri kita(muhasabah) dalam menjaga dan memelihara iman kita sebaiknya..

Baiklah,apa yg dekat di hati ana sekarang ini adalah..
Allah berfirman di dalam Al-Quran,


"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah:ayat 45)


Apabila ditimpa musibah atau diuji..
Bersabarlah kita semua..(+ redha)
x lupa juga bersabar dalam mentaati perintah ALLAH dan dalam menjauhi larangan-NYA
Ambillah wudhu'..
dan dirikanlah solat sunat 2 rakaat
"Sahaja aku solat sunat 2 rakaat krn Allah Taala" -ini apa yg ayah ana ajar dan sampaikan
Kan Allah kata mohonlah pertolongan dari-NYA dgn SABAR dan SOLAT??
nescaya kalian beroleh pertolongan-NYA..
Ada ke siapa2 yg lebih hebat pertolongannya selain daripada ALLAH SWT??
Yakinlah kita dgn janji2-NYA..


Ana teringat ayat Al-Quran yg mafhumnya begini ..tiadalah dunia ini melainkan hanya senda gurau sahaja.. Ana x ingat surah n ayat ke berapa,asifah jiddan.. Siapa2 yg sudi mengingatkan,sangatlah dialu2kan.. Namun begitu,apa yg ana ingin kita hayati adalah ibrah drpd ayat ini..


Dalam ana membelek-belek tafsir al-quran utk mencari ayat al-quran tersebut,ana ditemukan oleh ALLAH Yang Maha Esa dgn sepotong ayat.. "Dan milik Allah lah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan (pengetahuan) Allah meliputi segala sesuatu" (An-Nisa':ayat 126).


Kata2 manusia itu x semuanya boleh tembus ke hati manusia..akan tetapi,kata-kata ALLAH yakni ayatul quran dan hadis Nabi SAW bisa menembus ke hati manusia..menyentuh kalbu kita agar kembali kepada-NYA Yang Berhak Disembah. Bawalah hatimu kepada Tuhan.. dgn sentiasa mengingati-NYA.. "Ketahuilah bahawa dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenang" (Surah Ar-Ra'd:ayat 28)


Sedikit peringatan buat diri ini dan kalian agar tidak terus alpa,insyaALLAH.. Agar kita terus menjadi hamba-NYA yang senantiasa bersyukur atas segala kurniaan-NYA yang x terhingga.. dari kita lahir hinggalah ke saat ini.. Betapa x terkira kan nikmat-NYA ke atas kita? "Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya" (Surah Ibrahim:ayat 34)
Sebab itu jugalah ada yg mengatakan 'HITUNG KESYUKURANMU BUKAN KESUKARANMU'.


Sebagai penutup kalimah ana,ingatlah Allah sentiasa.. yakni "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam" (Surah Al-An'am:ayat 162). Segala2nya apa yg kita buat adalah utk Allah semata2 sahabat2ku.. ~CINTA ALLAH DAN RASUL-NYA~


STRIVE FOR MARDHATILLAH

solatlah...sepertimana yang telah diperintahkan

Bismillahirrahmanirrahim.
Salam 'alaikum saudara2 seislamku sekalian,
Antum lah permata2 islam..maka bangkitlah kita demi-NYA!

Sebelum ana menyentuh tajuk Khusyuk Solat ini, ana nak kupas secara ringkas ttg perintah menunaikan solat.. Emm,bagaimana kita nak membicarakan ttg khusyuk dalam solat jika kita mengabaikan perintah ALLAH (solat) yang satu ini,setuju?


PERINTAH MENUNAIKAN SOLAT


Allah S.W.T telah mensyariatkan ibadah solat dan ia wajib dikerjakan oleh setiap muslim. Justeru itu, tiada perintah ALLAH S.W.T yang paling mulia melainkan solat fardhu.

"Dan dirikanlah solat, tunaikan zakat dan ruku'lah beserta orang-orang yang ruku' " (Surah Al-Baqarah ,ayat 43)

"Dirikanlah solat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula solat) subuh. Sesungguhnya solat subuh itu disaksikan (oleh malaikat)." (Surah Al-Isra' ,ayat 78)

Surah Ibrahim ,ayat 31
Surah Al-An'am ,ayat 72
Surah Al-A'raf ,ayat 29
Surah Al-Anbiya' ,ayat 73
Surah Ar-Rum ,ayat 31

Rasulullah S.A.W bersabda :
اِنّ أوّل ما يحاسب به العبْد يوم القيامة منْ عمله : صلاته
Daripada Abu Hurairah RA, Nabi S.A.W bersabda : "Sesungguhnya amalan yang pertama seseorang hamba yang dihisab oleh ALLAH pada hari kiamat ialah solatnya."
(Riwayat Abu Daud & At-Tirmizi)


TAKRIF SOLAT


Dari segi bahasa, solat bermaksud 'doa untuk kebaikan' sebagaimana firman ALLAH S.W.T dalam surah At-Taubah ,ayat 103 :
"Dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doa kamu itu (menjadi) ketenteraman jiwa bagi mereka".

Maksud solat mengikut istilah syara' ialah :
أقوال وأفعال مفتتحة بالتّكبير ومختتمة بالتّسليم بشرائط -ini bukan dalil/nas,tp bahasa arab

"Beberapa perkataan dan perbuatan yang dimulakan dengan takbiratul ihram dan disudahi dengan salam berdasarkan syarat-syarat yang tertentu".

Rujukan : Menuju Kearah Kemantapan Solat oleh Ustaz Amran Yusoff.


KHUSYUK

Erti khusyuk ialah menghadirkan hati dan ingatan di dalam melaksanakan perintah ALLAH.


Dalil Al-Quran dan Hadis :

"Sesungguhnya berjayalah orang yang beriman iaitu orang yang khusyuk dalam solat mereka". (Surah Al-Mukminun ,ayat 1-2)

"Sesungguhnya sembahyang itu mencegah daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan mungkar". (Surah Al-Ankabut ,ayat 45)

عن عمر رضى الله قال...قال فاخْبرني. عن الاٍحسان - قال أنْ تعْبد الله كأنّك تراه, فاٍنْ لمْ تكنْ تراه فاٍنّه يراك...الحديث
Ertinya : Dari Umar RA berkata malaikat Jibrail : Beritahu kepada aku tentang ihsan. Nabi Muhammad S.A.W menerangkan : Ihsan ini ialah engkau mengerjakan ibadah kepada ALLAH seolah-olah engkau melihat-NYA, sekiranya engkau tidak melihat-NYA maka ingatlah bahawa ALLAH tetap memerhatikan keadaanmu.

Ciri-Ciri Khusyuk

Bersungguh-sungguh dalam melakukan ibadah kepada ALLAH.
Menumpukan perhatian dalam mengerjakan ibadah.
Menetapkan hati.
Menenangkan jiwa.
Berasa diperhati oleh ALLAH.

Rujukan : Buku Teks Pelajaran Asas Akhlak Islami Darjah 5, Sekolah Rendah Agama Islam Selangor, cetakan keempat tahun 2001 (buku teks time ana darjah 5, thn 2003)

p/s : Dalil hadis untuk khusyuk di atas, bukan bermakna kita memikirkan ttg zat ALLAH, tetapi kita merasakan diri kita ini diperhati oleh ALLAH.. Ana x mengetahui utk menerangkan ia secara ilmiah atau terperinci, sesiapa yang lebih mengetahui atau ahluz zikr bolehlah menitipkan dan berkongsi ilmunya di sini.. syukran kathir, hanya ALLAH yg bisa membalasnya.

harta dunia

Salam 'alaikum buat saudara2 seislamku sekalian.

Coretan ini lebih ditujukan buat ana sendiri sebenarnye,
nak mengingatkan diri agar tidak terus terlalai dek buaian dunia yg memperdaya..

Memang x salah utk kita mencari harta dunia,
tapi sejauh mana kita mengambil harta dunia itu mengikut keperluan kita.

(Ana)
Wahai diri, ingatkah dikau pabila kau tgh khusyuk menonton cerita yg melalaikan,
Dtg ayahmu..
Membawa sedikit peringatan yg menggetarkan jiwa!

(Ayah)
"Anakku, di akhirat kelak, ada 4 perkara yg akan ALLAH tanya..
Pertama, ttg bagaimana kau habiskan usiamu?
Kedua, bagaimana kau gunakan masa mudamu?
Ketiga, dari mana sumber hartamu dan di mana kau belanjakannya?
Keempat, adakah kamu beramal dgn ilmu yg telah kau pelajari? " -mafhum hadis Nabi.

Allah juga berfirman dlm al-Quran:
"Adakah kamu perintah orang-orang berbuat kebaikan tetapi kamu lupa dirimu sendiri walaupun kamu membaca kitab? Tidakkah kamu fahami". (Surah al-Baqarah: ayat 44)

...Allah dah tanya bagaimana kita habiskan umur kita, tapi ada soalan special lagi tu yakni dlm usia kehidupan kita, Allah tanya lagi bagaimana kita habiskan masa muda kita! Allahu Akbar!...

Ya Allah, moga penulisanku ini menjadi salah satu ibadahku kepada-MU..
begitu juga saudara2 seislamku yg lain Ya Allah..
moga kami sama2 dapat masuk ke syurga-MU Ya Allah, Al-Khaliq..

Ada satu analogi..ttg pencarian harta dunia dan akhirat,
ana dgr dari ceramah yg disampaikan oleh ustaz Azhar Idrus,
Ada sebuah kisah antara anak n ayah, di dalam sebuah rumah..
Si ayah masuk bilik,keluar bilik, masuk dapur,keluar dapur, masuk ruang tamu,keluar ruang tamu,
Si anak pun pelik lalu bertanya,
"Ayah, ayah cari apa?"
Si ayah menjawab, "Ayah cari rumah.."
X ke pelik?
Si ayah dah ada dlm rumah, tapi masih mencari rumah..
Baik si ayah mencari kereta ke, isterinya ke yg ada kat luar rumah..

Begitulah juga kita..
Kita dah ada dlm dunia ni, tapi xkan kita nak cari harta dunia je?
Kita kena la cari harta di LUAR DUNIA jugak..iaitu?
harta AKHIRAT..

Wallahua'lam, ana juga perlu diberi peringatan, bukan setakat memberi peringatan..