Sep 28, 2010

From deep in my heart,i really love YOU

Salam kasih sayang penuh kecintaan atas namamu Ya Allah Ya Rahman..

Cinta Allah itu Fikrah Hati
Bukankah setiap hati inginkan kasih sayang, keadilan, kekayaan, keindahan dan lain2 sifat mulia, baik dan sempurna dalam hidup ini? Ya, tiada seorang manusia pun yang inginkan kebaikan, kemuliaan dan kesempurnaan. Ketika dilanda kemiskinan, manusia inginkan kekayaan. Ketika dipinggirkan, kita inginkan kasih sayang. Ketika dizalimi, kita inginkan keadilan. Sedarkah kita ketika kita menginginkan semua itu, kita sebenarnya mencintai Allah? Mengapa? Ini adalah kerana Allah sahaja yang memiliki segala-galanya yang diingini oleh kita itu.
Bukankah Allah itu Al-Ghani, memiliki kekayaan yang diinginkan oleh orang miskin? Allah itu Ar-Rahman, yang mempunyai kasih sayang yang diidamkan oleh mereka yang terpinggir. Allah itu Al-Adl yang mampu memberi keadilan yang didambakan oleh orang yang tertindas. Itulah nama-nama Allah yang sinonim dengan sifat2NYA. Allah mempunyai nama2 yang baik (Asma' al-Husna) yang menggambarkan keindahaN, keadilan, kasih sayang dan segala sifat kesempurnaanNYA.

Begitulah sebahagian petikan yang terdapat dalam majalah solusi edisi ke 23 ini. Penuh bermakna, penuh tersentuh dengan kebesaran ALLAH! Subahanallah.. Ternyata semua sifat2 itu DIA yang punya. Manusia hanya menzahirkan segala sifatnya sahaja. Sehingga kita alpa menilai sifat itu datangnya dari ALLAH bukan dari susuk tubuh manusia itu sendiri. Makanya, jika kita mencintai dan dicintai Allah, kita akan memperolehi segala-galanya. MasyaAllah! Agung sungguh sifatMU. Pernah dahulu menghadiri kuliah agama, khusus tajuknya Asma' al-Husna. Memberitahu bahawa setiap nama ALLAH itu ada kelebihanya sendiri jika diamalkan dengan penuh keyakinan yang tinggi dan tanpa berbelah bahagi. InsyaAllah..

Sahabat2, meskipun kita bersendirian, meskipun diuji dengan kesibukan, diuji dengan kesenangan, diuji dengan kepayahan dan kesusahan, janganlah sekali2 kita menjauh dengan ALLAH. DIA maha mendengar dan maha mengetahui. Maka, mengadulah padaNYA. "Pernah malaikat berjumpa ALLAH mengatakan bahawa insan ini telah meminta pertolongan dariMU berkali2. Perkenankanlah. Namun ALLAH mengatakan, biarkan insan ini terus2an meminta dariKU. Kerana AKU rindu untuk mendengar keluh tangisannya.." ALLAH sedikit pun tidak rugi jika kita meminta dariNYA. Namun kitalah yang rugi jika tidak meminta dariNYA. DIAlah yang menentukan takdir kalian. Maka, seharusnya hanya pada DIA sahajalah yang layak diadukan masalah..

Sahabat2 yang a kasihi dan cintai lillah, kerana cinta yang hakiki inilah terjalinnya ukhuwwah sesama kita. Tidak dinafikan, kasih sayang antara manusia itu berbahagi2 dan mungkin berat sebelah. Namun hakikatnya, cinta ALLAH itu sama rata. Kitalah yang menentukan tahap kecintaan kita pada ALLAH. Pepatah Inggeris menyatakan, "What you give, you get back." Maka, serahkanlah sepenuh jiwa raga kita padaNYA. Biarkan DIA sahaja yang menilai tahap cinta kita dan membalasnya setimpal dengan apa yang telah kita seberikan. Jika sedikit yang diberi, maka sedikitlah yang kita perolehi. Jika banyak yang diberi, maka banyaklah yang akan diperolehi. Setiap yang mencari cintaNYA sahaja yang nampak dan merasai kemanisan bercinta dengan Tuhan yang Maha Agung ini..

Kini, diri ini terasa ingin sekali mencintai dan dicintai oleh MU Ya Rahman. Maka, kurniakanlah cinta agungMU itu agar diri ini terasa tenang berasa disampingMu, beribadat kepadaMU, berjihad untuk agamaMU, berkasih sayang dengan redhaMU dan mencintai apa yang dicintaiMU. ALLAHUAKBAR! Indah sungguh perasaan itu Ya Rahman. Diri ini tidak sesekali ingin menyia2kannya..

*Syukran untuk team Solusi atas tajuk yang penuh membina diri. Semoga manusia yang lainnya juga menerima hidayah, Taufiq dan rahmatnya menerusi majalah ini. InsyaAllah..

7 GOLONGAN YANG TERKECUALI DARPIDA SOALAN MALAIKAT

Pertanyaan ini adalah khusus dengan ummat Muhammad. Tapi ada dikatakan bahawa tiap-tiap Nabi beserta ummatnya adalah seperti itu juga. Pertanyaan inilah yang merupakah ain (iaitu satu bentuk) daripada fitnah kubur. Ada juga dikatakan bahawa fitnah kubur itu adalah keadaan talajjuj (iaitu ragu-ragu) dalam menjawab. Ada juga dikatakan bahawa fitnah kubur itu adalah hadimya iblis di salah satu sudut kubur sambil menunjuk kepada dirinya sendiri serta menuntut dari si mayat agar menjawab bahawa dialah (iaitu iblis sebagai) Tuhan orang yang ditanya ketika malaikat bertanya:

“Siapakah Tuhanmu?”.

Pertanyaan kubur ini dikecualikan kepada orang-orang yang telah disesuaikan dalam hadith bahawa tidak adanya pertanyaan dikenakan untuk mereka, iaitu seperti:

1) Para Nabi. Yang hak bahawa mereka iaitu para Nabi tidak akan ditanya. Satu pendapat mengatakan bahawa mereka akan ditanya tentang Jibril dan wahyu yang diturunkan kepada mereka. Yang lebih afdhal dan lebih layak bagi kita ialah soal pertanyaan terhadap junjungan agung para Nabi tidaklah layak untuk dikhilafkan.

2) Shiddiqin yakni orang-orang yang selalu bersifat jujur dan benar di dalam setiap perkataan dan pengkhabaran.

3) Syuhada’ yakni mereka yang tergolong mati syahid.

4) Muraabithin yakni mereka yang selalu tekun menjalankan ibadah.

5) Orang-orang yang sebahagian besar waktunya di pergunakan untuk membaca setiap malam, baik dia membacanya ketika tidur atau sebelum tidur akan surah As Sajadah menurut pendapat sebahagian ulama.

6) Orang yang mati dengan sebab taun atau yang selainnya pada zamannya dalam keadaan sabar dan ikhlas.

7) Orang yang meninggal pada malam Jumaat atau siangnya. Untuk pengetahuan, Jumaat itu bermula selepas ’Asr hari Khamis, dan tamat apabila masuk waktu ’Asr hari Jumaat.

Qaul yang rajih (iaitu qaul yang lebih kuat dari segi dalilnya adalah) bahawa selain para nabi dan syuhada’ dalam peperangan adalah ditanya dengan pertanyaan yang ringan.


STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 26, 2010

Bukan aku pilih untuk derhaka..

Sufi,pena hatiku..

''Kasih ibu membawa ke syurga,kasih ayah kekal selamanya''

Ana sayang mak.ana juga sayang abah.Biarpun hakikat itu diketahui semua orang dalam hidupku,ana masih lagi bElum puas mengucapkannya.Sufi, bukan sedikit air mata mak yang tumpah kerana kerenahku dan saudara-saudaraku.Bukan sedikit keringat abah yang menyimbah bumi untukku dan adik-beradikki.Anak mana yang tak sayang mak dan abah.Biar sehitam mana pun arang yang pernah diconteng ke wajah insan bergelar mak dan abah itu,ana percaya jauh di sudut hati si anak,merekalah ratu merekalah raja.Cuma kejahilan serta kejumudan iman,membataskan kewajaran si anak bertindak sehinggakan ada kalanya melanggar batas agama dan boleh jatuh ke hukum derhaka..Wanauzubillah..Usahlah di ungkit kisah si tanggang,jangan disebut sejarah si Malin Kundang.Hati ini cukup gerun membayangkan betapa ana sebagai manusia biasa tidak akan pernah terkecuali daripada cubaan dalam melaksanakan amanah sebagai aeorang anak perempuan.Setiap solat tertunai,setia ana panjatkan doa buat keduanya moga-moga mereka sentiasa dirahmati dan dilindungi yang Maha Esa.Sesungguhnya tiada siapa yang mampu menjaga mereka selain dari Allah SWT yang sempurna.



(Doa untuk kedua ibu bapa)
''Allahummaq firli zunubi waliwalidaiiya warhamhuma kama rabbayani soghira''
maksudnya: wahai tuhan,ampunkanlah dosaku dan kedua ibu bapaku dan rahmatilah mereka sebagaimana keduanya telah mendidikku dikala aku keci.
Sufi,
Bagaimana boleh ana lupuskan rasa kesalku yang tidak terhingga ini?Berdosanya ana sebagai hambaNya dan lebih parah ternodanya ana sebagai seorang anak.Malu rasanya untuk ana mengaku bahawa kedua insan yang sudah lanjut usianya itu sebagai mak dan abahku,sedangkan mereka sebenarnya terlalu mulia untuk memiliki ana sebagai anak yang hanya tahu marah dan terluka..Ana bertengkar dengan ________. Walaupun mungkin bukan pertengkaran besar,tetapi cukup membuatkan mak bungkam membisu dan menitiskan air mata..
Ana menyesal sebenarnya Sufi.Bukan cara itu sebenarnya yang ana mahu lakukan terhadap _______. Bukan kekasaran yang ana pilih untuk menangani ______.Apatah lagi bukan setiap waktu ana boleh bersama mereka.Tetapi,sikapnya yang amat melampau dan nafsu amarahku lebih dahulu menguasai hati sebelum sempat akalku mengambil tempat.Mana mungkin ana boleh mendapatkan pertolongan Allah SWT,sedangkan ana sendiri seakan-akan sedang merobohkan jambatan untuk sampai kepadaNya.Jenuh ana beristiqfar menginsafi perbuatanku yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan cara yang jauh lebih baik dan lembut..
Tiada daya ana menahan kesal.Ana pejamkan mata,bulatkan hati.Bersungguh ana memohon ampun dariNya,agar ana diberikan ruang kemaafan oleh ALLAH..Hatiku tidak tertahan sayu dan jiwaku tidak tersorok pilu,lantas Kau menjadi mangsaku kini..Mujur Kau ada Sufi..Tapi,bukan ku pilih untuk derhaka.
Bila mak kata dia teringat,kita jawab kita sibuk sangat...
Bila abah kata dia rindu,kita jawab nantilah hujung minggu...
Bila mak minta kita pulang,kita jawab kita belum lapang...
Bila abah minta kita singgah,kita jawab kerja kita belum sudah ...
Bila hati kita terguris,kita kata...'Mak memang tak pernah faham',
Bila hati kita terhiris,kita kata...'abah memang tak ambil kisah';
Tetapi...
Bila hati mak kita guris,mak kata...'Tak apa,dia masih muda'
Bila hati abah kita hiris,abah kata...'Tak mengapa,belum sampai akalnya'
Bila kita menangis tanda lapar,mak berlari hingga bagai hilang kaki..
Bila kita merintih tanda derita,abah bersengkang mata bagaikan tiada lena..
Bila kita sedih kerana gagal,mak setia membekalkan cekal..
Bila kita pilu kerana kecewa, abah teguh berkata dia tetap bangga...
STRIVE FOR MARDHATILLAH..

kisah sebuah permulaan

Assalamualaikum Sufi,senang rasanya dapat memulakan hari dengan berkongsi rasa dengan kau sahabat yang paling memahami.Mudah-mudahan kau akan kekal begitu untuk menyelak lembaran baru nanti..

Selamat petang.Segala puji bagi Allah Tuhan pencipa Sekalian Alam.Selawat serta salam buat junjungan besar Rasulllah SAW dan keluarga serta para sahabat baginda.Sebuah doa pembuka bicara buat antum semua.Moga-moga kita terus dipayungi kasih sayang dan redaNya..


(Doa diwaktu pagi dan petang)

''A'uzu bikalimatillahit tammati min sharrima khalaq''
maksudnya: Aku berlindung dengan kalimat-kalimat Allah yang sempurna,dari kejahatan apa yang terjadi
Hari tetap bermula dengan setia seperti biasa,adanya seribu satu kejadian di bawah satu kuasa yakni yang Maha Esa.Ana,dengan sebuah kesyukuran bangkit dari tempat tidur,gembira tapi mals dan mungkin juga bosan kerana rutin hari-hariku bermula lagi.tapi hari ini sedikit berbeza dengan hari-hari sebelum ini..
Sufiku..
Sesudah mempersiapkan diri dengan hijab yang menutupi auratku,ku mengayun langkah keluar dari rumah bersama kakakku yang tercinta..menuju satu destinasi untuk menyelesaikan satu masalah..Sebaik langkah keluar dari train,Ahh...hiruk-pikuk ibu kota sudah sedia memecahkan gegendang telinga.Inilah irama pagi yang terpaksa kudengarkan.Meskipun ada kalanya irama itu sumbang..Laju ku teruskan langkah menuju ke tempat itu...
Hai Sufi tinta hatiku..
Sepulangnya ana tadi, lelah dan penat tidak terhingga.Ana termenung sejenak dalam kereta mengenangkan betapa rencahnya hari yang ana lalui tadi.Alhamdulillah,segalanya daapt jua ana redahi walaupun bibir ada kalanya nakal tanpa sedar terkeluar keluhan kecil..Astaqfirullah..
Tak baik dikesalkan apa yang telah berlaku..kerana itu semua adalah ketetapan Allah untuk kita.
Sufi,
ingin ana kabarkan berita gembira yang telah ana terima sebaik berada di Seri Kembangan tadi..Pihak atasan memberitahu bahawa flight group ana pada 6/10/2010 ni..InsyaALLAH pada pukul 1030 pagi.tapi pukul 7 pagi sudah perlu berkumpul di Bay K..aish..Awalnya,kesian betul pada siapa yang jadi mangsa ana untuk menghantar ana ke airport..kihkih..tapi rasanya,ramai la makcik-makcik dan pakcik-pakcik ana yang tidak dapat hantar..Sebab waktu ana pergi itu,hari Rabu..waktu budak-budak bersekolah dan waktu hari orang bekerja...Erm...sedihnya..=(
tidak mengapalah,apa yang ana perlukan hanyalah iringan doa dari mereka semua..InsyaALLAH..
Tadi,semasa ana di dalam train komuter,macam-macam kerenah dan rencah kehidupan masyarakat Malaysia ni..Ada yang buat kerja sendiri,ada yang apabila tersenyum,maka senyumannya di balas dan ada juga yang apabila di sapa menyombongkan diri..Yang menggelikan hati ana,ada satu famly ni bawa 3 orang anak dan mereka sedang makan gula-gula.Anak makcik yang nombo 2 ni(x silap ana lah) nakal sikit.Bila membuka pembungkus gula-gula tu,bukan terus disimpan dahulu malah diletakkan di celah-celah kerusi tempat yang didudukinya itu..hehe,ana memandang sahaja dari jauh..kanak-kanak....
Kini,malam berlabuh jua meninggalkan siang.maka,ana pun teruskan segala rutin harian ana seperi biasa..Beribadah kepadaNya itu memang wajib..malah harus ditingkatkan menjadi yang lebih baik..insyaALLAH..
Setiap kali ada permulaan,pasti ada akhirnya...
Setiap kali ada awal pasti ada hujungnya..
Begitu juga,
Setiap kali ada hari pasti ada yang menanti..
Setiap kali ada munggu pasti ada yang menunggu...
Setiap kali ada bulan pasti ada yang berdepan..
Setiap kali ada tahun pasti ada yang dipohon..
Yang pasti itu..
Adalah janji ILAHI yang tidak siapa ketahui isinya...
STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 25, 2010

Ibarat sebuah gelas



Gelas itu, andai engkau menyuci gelas itu setiap kali setelah engkau menggunakannya, apakah akan tersisa kotoran pada nya? Begitulah, kebersihannya pasti akan engkau utamakan; pastinya engkau akan merasa jijik untuk menggunakan gelas itu, seandainya kebersihannya tidak terjaga. Lantas, bagaimana pula dengan keadaan dirimu, wahai hamba ALLAH yang Maha Pemurah...?


Air yang engkau minum dari gelas itu, ALLAH تعالى bisa Mengubahnya menjadi nanah yang busuk ataupun menjadi air yang mendidih panas sebagai balasan keingkaran engkau terhadap Perintah dan LaranganNYA. (wal `iyadzubiLlah) Namun, tidak pernah berlaku demikian, air itu malah menghilangkan dahagamu dan memberimu tenaga. Sesungguhnya, Rahmat ALLAH سبحانه وتعالى Meliputi segala sesuatu, itulah setitis Curahan Rahmat dari Tuhanmu, ALLAH; yang Maha Penyabar lagi Maha Berkasih Sayang.


Engkau lihat sahja di dunia ini, tiada siapa yang benar-benar dapat membantu dirimu, hatta uban dikepala mu; adakah sesiapa yang dapat menghalang penumbuhan nya? Lantas, bagaimana pula keadaan engkau di Akhirat kelak? Apabila engkau meniti "Shiratal Mustaqim", tersilap langkah sahja, terhumbanlah engkau ke neraka Jahannam, (wal `iyadzubiLlah) iaitu seburuk-seburuk tempat kembali.

STRIVE FOR MARDHATILLAH

benarkah muslimah xberguna??



Ya!! Kami juga muslimah biasa yang tidak kebal dari dosa.
Ya! Benar! Kami muslimah tak guna. Kami memang tak guna.

bukanlah mudah, bukanlah juga sukar, yang pasti kami usaha

Kami memang tidak guna pewarna-pewarna untuk memberi warna pelangi pada rambut kami, pewarna mata, pewarna pipi malah bibir juga kami tidak warnakan, kerana pada kami hanya benda buruk yang perlu dicat untuk menarik orang menatapnya. Kami jauhkan sebarang pewarna di wajah kami kerna kami tidak mahu menipu sekalian yang menatapnya.

Sufi: tolonglah ana jadi muslimah yang berguna kepada diri,anak,adik,kakak,rakan,murid,pekerja,isteri,ibu,nenek,makcik dan hamba..=(

PAHALA PALING MUDAH

Dalam kehidupan seharian, kita pasti melakukan sesuatu perkara sama ada perkara itu zahir mahupun batin. Bayangkanlah kita dapat amalkan ayat - ayat memuji nama Allah dalam segala tindak tanduk kita. Pastinya para malaikat berebut - rebut untuk mancatat amalan yang kita lakukan.nah!!ini dia perkataan yang paling mudah untuk disebutkan dan free sahaja pahalanya..amalkan la...


1. Mengucap Bismillah pada setiap kali hendak melakukan sesuatu.



2. Mengucap Alhamdulillah pada setiap kali selesai melakukan sesuatu.



3. Mengucap Astaghfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut.



4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu.



5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tidak diingini.



6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.



7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidah.



Ana masih lagi cuba mempraktikkan dan tidak dapat dinafikan pada awalnya memang susah untuk membiasakan diri menyebut kalimah tauhid ini, akan tetapi ana yakin dengan diri sendiri bahawa dapat melakukannya..



Ana mengajak saudara - saudari sekalian agar dapat melaukannya juga. Tidakkah kamu semua terfikir alangkah manisnya mulut kita jika sentiasa menyebut kalimah yang Allah sukai..mudah mudahan kita terpandang mulia di sisi Allah dan malaikat serta diampuni dosa -dosa kecil walau sebanyak busar di laut. mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat, mudah-mudahan selalu, walau susah mudah-mudahan buat jadi selesa, karena sudah biasa.. wallahua`lam..


STRIVE FOR MARDHATILLAH

AIDILFITRI YANG MULIA

ada masanya ketika ribut cabaran

melanda menerjah diri
pada sekeping hati, teralpa jua kita
pada kelembutan budi pekerti

ada ketikanya sering kita lupa lagi
pada halusnya nurani
terusik persaudaraan
tergurislah perasaan
walau itu bukan maksud dan tujuan

sampai masanya aidilfitri bertamu
di ruang waktu bagai biduk lalu
di samudera kalbu lalu kiambang
persaudaraan bertaut semula

terciptalah kemaafan, terukir keampunan
pada yang berkasih sayang kerana Tuhan
tak kan lama ianya terpisah
bertaut di hari raya

pada nur ramadhan yang terus membara
sinar kemeriahan syawal pun menyala
kita raikannya dengan indah bersaudara
menjadi sebagai tangan kiri dan kanan

yang sentuhan keduanya
saling membersihkan
kembali kepada fitrah
kepada ukhuwwah
kembali seluruhnya pada llah
berkah di hari raya

maafkan saja segala sengketa lama
yang membeku di jiwa
di bulan yang mulia hari yang bahagia
moga ukhuwwah terjalin selamanya
STRIVE FOR MARDHATILLAH

raya datang lagi..2010

assalamualaikum wbkt..
bismillahirrahmanirrahim..
Syukur alhamdulillah ke atas ALLAH swt pencipta kita,selawat ke atas nabi Rasulullah SAW,keluarga serta sahabat baginda..
Tertunduk ana mensyukuri nikmat ALLAH serta hidayahNya buat diriku,hambaNya yang sering lupa dan selalu pula ingkar dalam penghambaan yang masih punya compang-campingnya ini.Namun kurniaan Allah tidak ada pula surutnya untukku yang sentiasa dihidangkan dengan laluan dan lorongan ilham hingga ana terpandu lalu terhasil bingkisan sederhana ini buat tatapan semua yang bersamaku..terima kasih ALLAH..

Untuk post kali ini, hendak lari sedikit dari apa yang sepatutnya.iaitu tentang raya..sebenarnya,ana dapat request dari rakan supaya post tentang raya sambil-sambil tu dia mahu lihat gambar raya ana sekuarga..
Sebelum itu,ana ada sedikit santapan hati yang ingin dikongsi bersama sebagai rentetan daripada post yang sebelum ini..mari kita renungkan...

kali pertama bumi diciptakan,katanya bumi ini selalu bergoyang,bergoncang dan tidak berputar dengan stabil malah tidak berputar pada paksinya.Perkara ini merunsingkan para malaikat lalu para malaikat menghadap Allah SWT..
''wAHAI Rab Yang Maha Mengetahui,mengapa bumi ini bergoyang?''tanya para malaikat

''kerana belum dipaku.''jawab Allah singkat.

''lalu,bagaimana Engkau memaku bumi wahai Rab?''tanya para malaikat lagi

''Aku akan menciptakan gunung-ganang.''jawab Allah
Setelah itu,Allah terus menciptakan gunung-ganang di berbagai belahan bumi.Apa yang terjadi adalah sememangnya benar setelah diciptakan gunung-ganang,bumi pun diam berputar sesuai paksinya.Maka kemudian gunung pun dikenali sebagai paku bumi yang diciptakan ALLAH SWT..

Paku merupaka benda keras yang terbuat dari besi.Setelah AllAH menciptakan paku bumi iaitu gunung-ganang,kemudian para malaikat pun bertanya lagi.
''Ya Rab,adakah yang lebih kuat daripada paku?''

''Ada.''jawab Allah. ''iaitu api,yang dengan panasnya dapat melelehkan besi''

''adakah yang lebih kuat lagi selain api?''tanya malaikat lagi

''Ada!Yakni air yang dapat memadamkan api.''Jawab Allah lagi

''Jadi ya Rab,adakah yang lebih kuat lagi selain air?''sambung malaikat.

''Ada!Iaitu angin,yang kerananya dapat membawa air ke mana pun ia menghembus.'' Jwab Allah lagi

''Tapi ya Rab,adakah yang lebih kuat lagi dari semua itu(gunung,api,air,angin)?''Malaikat bertanya lagi.

''Ada!Iaitu nafas hambaKu yang berdoa kepadaku.kerana sesungguhnya DOA itu mampu memngubah takdirku.''demikian Allah menjelaskan.

[hadis kudsi]

lihat??doa amat penting bukan??

okla..back to the title...raya??seronokkan kan?memang itu pun yang ditunggu-tunggu oleh umat islam setelah sebulan berpuasa..sebab,waktu nilah kita nak qadha' segala makanan..rendang,lemang,ketupat dan macam-macam lagi..
dan raya ni juga merupakan satu medan untuk kita sekeluarga mengeratkan lagi hubungan silaturrahim..insyaALLAH..yang jauh didekat-dekatkan,yang dekat,dirapat-rapatkan.unikkan percaturan ALLAH itu?

cousins,my mother side..

nanny n granpa(taking care for me when i was child)

romantic rite?=)

wif my beloved father..sayang abah!!


rakan-rakan yang beraya dirumah nenek ana..

(azimah,farhana,baizura,baiti n aizam)

raya,tidak lain tidak bukan is makan minum makan minum...jangan lupa,pohonlah kemaafan sesama kita dari hati yang ikhlas bukan dari mulut yang manis..=)

Doa makan atau minum

''allahumma bariklana fima razaktana waqina azabannar''

''wahai tuhan kami,berkatilah rezeki yang Engkau berikan kepada kami dan hindarilah kami dari azab api neraka''

akhir kalam,

STRIVE FOR MARDHATILLAH

soalan itu,biar ana yang jawab..

bismillahirrahmanirrahim...
assalamualaikum wbkt..

Selamat pagi sufi..
semenjak dua menjak ini,ana terlalu sibuk hingga tidak berkesempatan langsung berbicara denganmu sufi..Bukan ana lupa,tapi macam-macam yang terjadi malahan sibuk dengan urusanku yang belum selesai lagi untuk nak flight ni.Ana semakin memerlukan engkau Sufi untuk menjadi ''alarm'' peringatan,agar ana tidak lupa pada yang lebih penting yakni pengabdianku kepadaNya.Astaqfirullah....Kesibukan ini benar-benar mencabar ana Sufi.

Rindu rasanya kepadamu Sufi..terlalu banyak yang ingin diluahkan..namun,apa yang teringat sahaja lah ya yang akan ana kongsikan..Bukan sombong Sufi,tapi apa yang terlintas lah yang ana akan luahkan..

Baru-baru ini ana telah diajukan soalan oleh seorang sahabat,tapi namanya rahsialah ya..

sahabat: ameera,kenapa nama blog anti SUFIAMEERA??

Ana: (tersenyum mendengar soalan itu)..eh??kenapa tanya?

sahabat: ada sahabat ana yang tanya,tapi ana tidak tau.so,ana tanyalah anti.

Ana: oo..sampaikan salam saya untuk sahabat awak tu yer..kenapa dia sendiri tidak tanya kat saya?

sahabat: entahlah anti,dia segan kot.

ana: Sufiameera,dia tempat saya luahkan perasaan..luahkan apa yang saya rasa ingin saya tulis.Dia sangat setia pada saya sebab dia adalah wadah ringkas untuk saya singgah ke kamar kehidupan orang yang berada disekeliling saya.kadang-kadang,Sufi la juga tempat untuk saya memberikan pandangan dan pendapat tentang sesuatu yang berlaku dalam diri saya yang kadangkala tidak mampu untuk saya luahkan kepada orang lain.cukuplah hanya Sufi dan ALLAH yang mendengar rintihan itu..Dan lagi satu,Sufi juga adalah untuk saya mengajak folowers saya,bukan untuk pergi lebih jauh,namun cukup untuk kembali seketika merenung beberapa potong doa yang ringkas dan madah-madah kata berhikmah yang mana sangat sinonim dengan kehidupan seharian kita selaku manusia biasa.Cumanya,sama ada folowers perasan atau tidak doa atau ayat-ayat berhikmah itu.hehe.setiap post,memg saya akan selitkan doa atau ayat-ayat berhikmah,insyaALLAH..

sahabat: knpa doa yer?

ana:(tersenyum) sebab doa itu senjata.kita senang,kita doa.kita susah,kita doa.kita dapat ujian,kita doa.tengok..semua memerlukan doa bukan??andai doa yang saya tulis dibaca oleh 100 orang pembaca,maka 100 oranglah yang baca doa itu..bukan ke doa itu akan dimakbulkan??wallahua'lam..

sahabat: oo..macam tu.nanti biar ana yang sampaikan pada sahabat ana yer?

ana:..erm..tafaddhal..

memang tidak dapat ana nafikan,doa merupakan elemen yang sangat penting dalam kehidupan kita sebagai manusia biasa.sebab apa?sebab,doalah sebagai penghubung antara kita denga khaliq..kalu tidak berdoa,makanya,kita terputus hubungan dengan khaliq kita sendiri.mahukah anda begitu?percayalah,hidup kita ini hanya bergantung kepada ALLAH.tidak ada selain dari itu..


Sabda Rasulullah SAW : ''Sesungguhnya Allah SWT mencintai orang-orang yang terus-menerus berdoa''(hadith riwayat Al-Auzai')
''istajibillahumma dua'ana''(3x) [doa bukan?]
p/s:blog ini merupakan sebuah diari yang seakan bernyawa malah kelihatannya sangat memahami,diwatakkan sebagai Sufi untuk menemani sang insan bernama,AMEERA dalam menjalani plot kehidupan seharian yang tidak tentu suasananya malah ia merupakan juga satu wadah ilmu pengetahuan untuk dikongsi bersama pembaca dan pengikut.sebab itu nama blog ini sebenarnya Raudhatul ilmiyah iaitu Taman-taman ilmu..=)
andai tidak suka dengan gaya penulisan ana,harap jangan diteruskan membaca kerana takut akan mendatangkan fitnah kepada diri yang tidak bersalah.andai anda suka dan ingin berkongsi,tafaddhal mashkura.setiap apa yang ana tulis mesti ada sebabnya dan kadang-kadang ada juga yang ana copy n paste dari website lain(disediakan link).oleh itu,jika anda juga ingin copy n paste dari blog ana ini,oohh..silakan..tidak perlu minta izin dari ana kerana itu semua hanya pinjaman dari Illahi..moga semuanya bermanfaat untuk ana dan antum semua..
ana harap antum kaji,dalami dan beramallah selagi terdaya.Andai kita bertembung dengan apa juga musibah mahupun bahagia,berdoalah kepada tuhan yang satu,lalu sematkan percaya dalam sanubari bahawa Allah SWT itu ada dan sedang mendengar keluhan hambaNya tanpa mengira siapa kita..Janji Allah...
STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 21, 2010

salam lebaran..

bismillahirrahmanirrahim..

salam aidilfitri kepada sufi dan semua....

maaf kerana rasenya its too long x update my lovely blog..kesuntukan masa dwaktu raya n kerana tiada coverage dkg sedikit m'halang tuk update blog ni..aishh..sgt2 rindu sufi..skang ni pun tgh bzy tuk preparation before flight..moga semuanya dpermudahkn olehNYA..amin..

anyway,rasenya x terlambat lagi tuk wish,salam kemenangan umat islam..salam aidilfitri..

STRIVE FOR MARDHATILLAH..

ampun ya ALLAH

Dengarlah sufi..
..::Ya Allah,aku ini hamba-Mu yang lemah ,yang tidak berdaya.Apa yang ada didalam kehidupan yg Engkau Amanahkan kepadaku ini,aku terima.Bantulah aku ya Allah,bantulah aku dalam setiap gerak-geriku,setiap denyutan jantungku dan setiap tarikan nafasku untuk selalu ingat-Mu
Ya Allah..Ampunkanlah aku ya Allah..Apabila aku lalai dan terlupa mengucap syukur atas nikmat dan rahmat,nikmat akal ,nikmat perasaan yang Engkaun Anugerahkan kepadaku.
Ya Allah sesungguhnya dosaku amat banyak..tetapi rahmat-Mu tetap juga banyak,Ya Allah::::....

Sep 7, 2010

perjalanan hidup..

Bismillahirrahmanirrahim

sufi,sahabatku..



"Perjalanan hidup ini baru bermula. Ia masih jauh dan terlalu lama untuk sampai ke penghujungnya. Terlalu banyak kesabaran dan pengertian yang dituntut. Moga kita ditetapkan iman dan ditabahkan hati agar perjalanan ini berakhir dengan keredhaan yang diimpikan.

Biar kita di tohmah, biar kita di keji selagi Islam itu di julang dalam hati dan di amalkan dengan zahir. Insya Allah, Allah akan selalu membantu kita."

STRIVE FOR MARDHATILLAH

tarbiyah dari ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim..

sufi,suara hatiku,
Setiap manusia yang hidup di muka bumi pasti pernah, sedang mahupun bakal berdepan dengan ujian Tuhan. Itu lumrah, hidup ini memang perlu di uji dan kita selayaknya di uji oleh Allah kerana kita adalah hamba. Hanya hamba.Sebenarnya diri ini sedang diuji.Memohon hanya pada ALLAH supaya dikuatkan hati untuk menghadapi mehnahNya.

Bila kita semakin berusaha untuk mendekati jalan Ilahi, semakin kuat pula ujian yang datang. Ana juga tidak terlepas, terkadang ana mahu sahaja terus melangkah dengan penuh gagah tetapi Allah juga yang lebih mengetahui. Kata nenek , Allah sengaja menguji bagi melihat sejauh mana kesungguhan seorang hamba itu melakukan apa yang sepatutnya dia lakukan. Apabila kita mengaku beriman, bukanlah kita beriman selagi kita belum membuktikan keimanan kita. Dengan ujian, kita akan diukur darjah keimanan oleh Allah azza wa jalla. Tidak orang lain, hanya Allah.

"Sesungguhnya Kami menciptakan manusia sebaik-baiknya"

"Kemudian Kami kembalikan dia ke tempat serendah-rendahnya (neraka)"

"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; maka bagi mereka pahala yang tiada putus-putus"

(Surah At-Tiin : Ayat 4-6)



Ada ketikanya, kita terasa jauh dari Allah. Bukan Allah melupakan kita, tetapi kita sendiri yang menzalimi diri. Dengan rahmat Allah jua, Dia menitipkan taufiq Nya buat kita. Tersedar dari lena yang panjang, kita bangun kembali menghamparkan sejadah menghadap kaabah. Tetapi, semakin bahtera diri diusahakan menuju ke jalan cinta Nya, semakin besar pula gelombang yang datang.

Duhai hati yang hina, usah sesekali meminta diberikan ujian oleh Allah sebaliknya pintalah kekuatan apabila berdepan dengan ujian Allah.

Tidaklah Allah bebankan seorang hamba itu selain mengikut kesanggupannya. Satu wadah tasawuf yang sering ana ingatkan pada hati yang hina ini, 'Allah yang beri ujian, biarlah Dia memujuk dengan cara dan kehendak Nya.' Benar, ana selalu terpujuk bahkan terasa damai andai hatiku bisa berlagu riang tatkala badainya menghampas pantai. Apakah perlu ana menangis sendu andai satu ujian itu hanyalah tarbiyyah dari Allah? Itu jalan dari Nya, supaya ana semakin memperkemas doa dan rentak tariku, supaya ana lebih gagah dari sebelum ini.

Duhai hati yang hina, apakah akan terasa manisnya hidup andai selalu dibuai dengan nikmat berpanjangan tanpa merasa sedikit kekurangan? Pasti kaku, statik dan tidak membina roh perjuangan andai segalanya tersedia indah, cantik dan hebat. Ujian itu mematangkan, akal yang sempit akan diluaskan untuk menyelesaikan kerumitan hidup. Ah... Hidup bukanlah seindah mimpi, tidak secantik metafora bumi. Tetapi, hidup itu menjadi indah apabila nikmat itu disyukuri dan ujian itu menjadi medan muhasabah diri. Hiduplah dengan jiwa seorang hamba yang merasa dirinya sebagai hamba.

"Bukankah Allah Hakim seadil-adilnya?"

(Surah At-Tiin : Ayat 8)



Iya, Allah sajalah yang selayaknya menghakimi diri kita dan semua. Bila melihat kesalahan insan lain, tilik dahulu diri kita. Usah terlalu menghukum, sebaliknya muhasabah diri kembali. Bawa hati pada Allah, biar Allah sahaja yang selayaknya memberikan keadilan buat kita dan mereka juga semua.


Walaupun terasa diri ini hina namun ana yakin,ALLAH tidak akan terus menerus menghukum diri ini.Mungkin ini sebagai satu penyesalan dalam diri agar kesalahan itu tidak diulang kembali.Diri ini dalam kondisi tarbiyah ALLAH.maka,perlulah menghadap ke hadapan dan usah memalingkan badan kebelakang kerana takut-takut jika kenangan silam menghantui diri sekaligus menyapa diri yang sedari tadi sudah bersedia mengharungi mehnahNya.



wahai diri,usah dihirau apa yang dikata oleh orang sekeliling.Ambil yang jernih,buang yang keruh.mereka-mereka itu hanya suka melihat diri ini derita sepanjang hidup.Mana bisa melihat diri ini bahagia walau seketika.Biarlah apa yang mereka katakan,yang penting,dirimu wahai diri.ALLAH itu kan pendamping yang setia.tidak kira senang atau susah.cuma kadang-kadang diri ini lali,lupa bahawa dia ada penciptanya yang Maha Hebat.Bila tersedar,barulah mengalirkan air wudhu',menhampar sejadah yang tersidai.


Bukannya,diri ini sengaja melupakanNya,hanya kadang-kadang kenikmatan dunia ini mengaburi mata..begitu asyik dengan keterujaan syurga dunia.argh!!itukan dunia.mana sama dengan syurga akhirat.Sedar dan bangkit dari lamunan.Diri ini masih lagi memijak di atas bumiNya.Seharusnya,perlu lengkapkan diri ini selengkap-lengkapnya agar tidak tersalah lorong semula dan sentiasa bersedia menghadapNya..


ALLAHU,RABBI


STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 5, 2010

dunia Juga AKHirat..


sufiku,ku amat merindui mereka..

Rindu pada saff perjuangan bersama para sahabiyah. Apakah mereka masih menjadi diri mereka atau kerakusan dunia telah menjadikan mereka berubah wajah? Allah, aku serahkan semua sahabat-sahabatku dalam jagaan Mu. Engkau saja yang mampu memelihara mereka sebaik-baiknya. :(


Ana amat menyayangi sahabat ana, dan ana mahu bersama mereka sehingga ke Akhirat. Sekiranya ana ke syurga, ana mahu dia menjadi teman yang bersama ana di syurga. Ana mahu berjiran dengan sahabat-sahabat ana, dan ana mahu selalu bersama mereka di syurga. Ana mahu... Ana mahu dunia ini mempertemukan ana dengan mereka untuk ana hidup dengannya di akhirat.
syukran Rabbi,pertemukan ana dengan mereka..rindu didada tidak dapat menampung malahan tertumpah sedikit apabila digegarkan..wallahua'lam..
STRIVE FOR MARDHATILLAH

Dia buah hatiku...

(kami bertiga,penglipur lara dikala sunyi dan sepi )


Bismillahirrahmanirrahim.

Sahabatku,

Kata orang bercinta, biar jauh di mata tetapi tetap di hati. Andai rindu menggigit sukma, pandanglah pada sang rembulan di malam hari kerana bulan itu hanya satu dan di mana juga kita berada, kita tetap memandang bulan yang satu.

Kata orang berkasih, biar jauh di mata tetapi hadir dalam doa. Andai dilanda rindu dendam, segera memandang langit yang luas agar terasa keluasan rahmat Tuhan, mudah-mudah Allah yang Maha Pemurah itu segera mengaturkan pertemuan.

Kata orang saling menyayang, biar jauh di mata tetapi tetap diingati walau ke alam mimpi. Andai terasa sayangnya meluap-luap, pandanglah ke tanah agar segera mengingati mati, mudah-mudahan ingatan pada kematian akan melenyapkan keripuhan hati yang melanda.

Tetapi, pesan aku padamu wahai sahabat yang teramat, amat, amat aku sayangi... Andai di hatiku atau hatimu terdetik rasa yang tak mampu diluahkan dengan kata-kata... Aku tidak mampu berkata apa-apa kerana dirimu terlalu istimewa. Aku tak mampu meluah rasa sekeping hatiku pada dirimu wahai sahabat.

Aku hanya mampu memujuk hati.

Jauhmu dariku adalah kerana Allah.
Sepimu dariku adalah kerana kesibukan seharianmu sebagai penuntut ilmu.
Senyapmu adalah kerana jadualmu padat sebagai pejuang agama Allah.
Diammu adalah kerana dirimu dikelilingi sahabat-sahabat yang soleh solehah.

Dan aku hanya terdaya meminta dan terus meminta dari Allah agar sentiasa memelihara sahabat yang aku cintai ini dengan sebaik-baik penjagaan. Kerana, hatiku selalu yakin bahawa tiada penjaga yang lebih hebat jagaannya selain dari Allah yang Esa. Hatiku terpujuk, jiwaku menunduk, perasaanku terduduk...

Sekeping hati ini aku berikan pada Allah, lantunan doa buat sahabat yang sentiasa hadir setiap sujud terakhir dalam solatku.

Sahabatku,

Di saat mereka memandang rembulan, melempar pandangan pada keluasan langit, menjatuhkan hati memandang debu tanah yang berhembus perlahan... Aku tidak mampu menutup rasa hatiku, kerana kita sebenarnya punya KIBLAT YANG SATU. Hanya itu yang mampu mendamaikan ripuh gelora kalbuku saat merindui dirimu wahai sahabatku.

~ S.A.Y.A ~ S.A.Y.A.N.G ~ K.A.M.U ~

(diana dan sarina yang sering menghiburkan hati ini..tidak lupa juga kadangkala mengingatkan diri tentg ALLAH..)
sahabat,
Walau di mana dirimu berada, apakah di utara selatan timur mahupun barat... Aku selalu mendoakan kesejahteraan buatmu hatta diriku tidak lagi beriringan di sisimu. Kita tetap bersama, dalam doa dan sujud saat memandang kiblat yang satu.
*sengaja mengimbau kenangan lama..mereka ini sudah lama tidak kutemui..sekadar bermesej dan call untuk melepaskan rindu...apa-apa pun ukhwah,tetap di hati..ngee```sayang kamu la
only me,
STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 4, 2010

mesej itu penuh persoalan

wahai sufiku yang setia..
seketika tadi mendapat mesej yg berbaur hikmat juga nasihat...
terdiam seketika,memikir apa yg sepatutnya diri ini lakukan...
msg nya berbunyi begini..

''meera, buatlah sesuatu yang akan berterusan meskipun meera dah tak ada."
sufi,apa yg harus kukatakan?
rasenya,tiada jawapn untuk soalan ini...
senyum..=0]..hobiku..

terawih..

Bismillahirrahmanirrahim..
:)
salam duhai sufi jantung hatiku..
Alhamdulillah, semester pertama dan kedua Ramadhan sudah berakhir. Moga semester pertama dan kedua itu dijalani dengan cemerlang agar semester ketiga disusuli dengan kejayaan yang gemilang seterusnya memperoleh natijah kejayaan yang lebih baik dari tahun lalu. Amiin, insya Allah.


Alhamdulillah,setakat ini masih tidak terlepas terwih..namun tidak kupasti adakah laitatulqadar itu masih ada untukku duhai Rabbi...seronok ramdhan kali ini kerana sepenuh mase dirumah bersama keluarga tercinta..walupun sebelum ini sentiasa menghabiskan ramadhan bersama sahabat2 seperjuangan dan sentiasa sujud bersama mengamati alunan ayat-ayat bacaan terwih disurau..

seronok kerana setiap kali terawih,imam di surau rumah ana akn sentiasa memanjangkan wiridnya...sayu...dengan alunan suaranya yg lunak..pasti seronok pada sesiapa yg mendengarnya..xterkecualilah ana..tp,bukan itu yg menarik mint ana untuk sentiasa disurau..hehe...

sebenrnya,selepas tiap kali selesai solat terawih,imam akan teruskan dengan tazkirah ramadhan..seronok,...best...xtido kalu mendengarnya..dan x rugi sape yg mengikutinya.

Majlis ilmu adalah taman-taman Syurga. Sebelum berangan untuk Syurga yang lebih indah dan kekal abadi, masakan Syurga Akhirat kan didiami andai di dunia kita tidak melangkah dan duduk di taman-taman Syurga.

Di surau, ana suka duduk menyendiri apabila imam memberi kuliah. Duduk bersendiri bukan kerana ana tidak suka bergaul dengan masyarakat tetapi ana paling bimbang apabila mak cik-mak cik disekitar akan ajak bersembang, akhirnya tumpuan bukan pada untaian kalam dari imam tetapi tasbih cerita hal duniawi. Nampak seperti tidak suka bersosial, tetapi itu hanyalah salah satu usaha untuk mengelakkan diri dari terjebak dalam pot pet perempuan yang ceritanya tak sudah-sudah... Selesai solat, baru ana akan bercakap dan berbual dengan jemaah muslimat yang lain. makcik-makcik distu memg peramah-peramah belaka...

Bukan sombong tetapi... Biarlah keramahan bertempat. Jaga adab dalam majlis ilmu :)
moga,terawih ini dpt dteruskn sepnjg ramadhan...

salam ramdhan..
STRIVE FOR MARDHATILLAH

sentiasa bermonolog..


Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)
STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 3, 2010

girls...

Way of ALLAH..

indahnya senyuman alam itu..subhanallah...masih lagi kumerasai rahmatmu....hujan turun mencurah-curah seakan menemani diri ini untuk menaip...hati memberontak untuk berteleku seketika mengurai apa yg tersimpul..
yer,mlm ini ALLAH tunjuk jalan..walupun pada awalnya tersalah jalan...ALLAH,U give the best way to me..tq ALLAH..
Masih ku mencari kekuatan
walaupun sukar dicari namun kuyakin akn kutemui
jalan pengakhiran yg paling terbaik..
STRIVE FOR MARDHATILLAH





''trying so hard to close wif my Creator coz i know this month of ramadhan is only once in a year..


oh ALLAH..is there any ramadhan for me??


oh ALLAH,U are the Most Forgiver and The Acceptor of Repentance


can U accept my repent?


sory ALLAH for all my mistakes that i've done to U..


U never mad to me..but,U still give me rewards..


U never open my aib's..althougth sometimes i forget who am i...


how awesome U!!!




just want to say,SYUKRAN oh ALLAH for all ur ni'mat that U gave to me...




wanna to be a GOOD SERVANT!!!
STRIVE FOR MARDHATILLAH

tinggallah mereka..

assalamualaikum sufi,pena hatiku..
lagi tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk ana tinggalkan orang2 tersayang..tidak mampu rasanya untuk mengucapkan selamat tinggal kepada mereka..cuma apa yang ana ingin luahkan adalah sebuah puisi untuk mereka...

ex srk dato' manan,samtk,smk sec 18,mtsm kepala batas,km penang..

Selamat tinggal sahabatku
Kau kan pergi berjuang
Menegakkan cahaya Islam
Jauh di negeri Seberang


Selamat tinggal sahabatku
Ikhlaskanlah dirimu
Iringkanlah doa restuku
Allah bersama slalu

Kau berjanji dalam hati
Untuk segera kembali
Menjayakan negeri ini
Dengan ridho Ilahi


Selamat tinggal sahabatku
Kau kan pergi berjuang
Menegakkan cahaya Islam
Jauh di negeri Seberang

Selamat tinggal sahabatku
Ikhlaskanlah dirimu
Iringkanlah doa restuku
Allah bersama slalu

Kalaupun tak lagi jumpa
Usahlah kau berduka
Semoga tunai cita - cita
Raih gelar syuhada


Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku
Selamat tinggal sahabatku

p/s: duhai sahabat,andai antum baca post ni,ingatlah..ana sayang antum semua kerana ALLAH..=)

disuatu tempat

Rinduku pada tempat itu,
kesibukkannye,
ketensionannye,
kesesakkannye,
jeritan-jeritan di dalamnye,
keluhan2 yang terluah kala genting,
kedekatan denganNYA..


semua nya ku rindukan..


adik-adikku,
bilikku yang nyaman,
sahabat-sahabatku,
sujud dan ruku' bersama-sama,
coolsem kami,
pokok dan binatang,
mak cik-mak cik ds,
surau dan kenangan kami disitu,
generasi2 yang akan berpisah selepas ini..


Ya Allah ku rindu pada semuanya..


meski aku bisa kembali kesana
tapi bukan lagi sebagai penghuninya


Ya Allah rahmati tempat itu dan setiap penghuni yang keluar dan masuk ke situ
Ya Allah rahmati semua lapisan generasi
dan thabatkan kami atas jalan ini


saya merindukan kesibukan disana,
tidur yang tidak pernah cukup,
transportation yang banyak memberi pahala pada kami,
kerana jauh jalannya dan lamanye menunggu


Benarlah pesan murabbi kami,
"diam membuahkan kaku"
"tidak bergerak itu tidak sihat"
"tidak bekerja itu mati"


Setakat ini hanya tangan yang banyak bergerak,
Kaki hanya bisa bergerak bila berpeluang,
banyak lagi kosongnye,
owh !


bicara rindu pada sebuah kenangan
kerana kehidupan akan membuahkan kenangan lain pula
selepas ini
mengumpul kenangan
moga mampu dengan senyum
menghadapNYA.
kU sangat merindui tarbiyah dibumi SAMTK,MRSM KEPLA BATAS dan KMPP
duhai sahabt,duhai teman...kalu la masa boleh dputarkan kembali..akn kuhargai masa2 yg dberikan....

dpetik dari sebuah blog..

"Usrah itu dimulakan dengan Surah al-Fatihah. Diakhiri dengan Kafarah al-Majlis dan Surah al-Asr"


Begitulah tarbiyyah mengajarkan kita. Pembinaan ummah ini memerlukan lebih daripada 1 atau 2 atau 3 jam seminggu daripada seorang muslim itu. Pengorbanannya, untuk tajarrud ilallah, untuk meletakkan dalam dirinya, 100% untuk perjuangan ini, melebihi kepentingan peribadi pada setiap detik, hinggalah di saat-saat akhir itu. Hinggakan matinya juga diharapkan menguntungkan islam, seperti matinya ghulam dalam hadis ghulam ad-dakwah, tafsir kepada Surah al-Buruj.



Namun, ikhwah dan akhwat yang amat kucintai sekalian,



Tarbiyyah juga mengajar kita untuk mengikut marhalah (tahapan) perkembangan manusia dalam kita melahirkan 'full-timer muslim' itu. Ianya menuntut kita bersabar, membiarkan anak didik kita berkembang selari dengan masa, seumpama menunggu buah delima hijau bertukar warna.



Walaupun ia kelihatan sudah berseri-seri, jangan gopoh memetiknya. Terkadang, kita nampak buah delima itu sudah cukup kemerahan, terasa ingin sangat menganyangnya, merasai setiap biji delimanya, yang dibayangkan sudah merah ranum seperti kulitnya. Namun, jika kuning dan merah itu masih belum sebati di selaput luarnya, merekah di hujung kantungnya itu pun belum pasti, kita pasti akan kecewa, kerana hanya butir-butir mentah bakal menjadi santapan, tanpa kita mampu memperbaikinya kembali. Tanpa kita mampu untuk mengharapkan buah itu berkembang, menjadi buah yang kita impi-impi, mimpi-mimpikan selama ini...



Itulah yang digambarkan oleh As-Syeikh Hassan Al-Banna dalam risalahnya:



"Bukan dari golongan kami orang yang memetik buah sebelum masaknya."



Bekerja mengikut marhalah itu merupakan rahmat, dan jika sebaliknya, merupakan bala, gambaran amal yang sia-sia.



Jauh daripada bekerja mengikut konsep-konsep umum dakwah, apatah lagi mengikut keperluan marhalah ini, menyebabkan dakwah yang kita lakukan ini tidak ubah seperti majlis-majlis ilmu yang biasa. Dakwah kita yang sepatutnya penyeruan ke arah pembebasan daripada penghambaan sesama manusia ini, seringkali menjadi sekadar dakwah menyeru ke masjid. Tiada matlamat yang jelas. Tiada amal yang terarah. Tiada penguasaan bahan yang mantap. Tiada penyempurnaan dengan kemahiran bermain dengan hati-hati insani.



"Dakwah kita adalah segalanya", hanya tinggal kata-kata. Kerana akhirnya, kita hanya berusrah selama 1 jam, 2 jam atau 3 jam seminggu, tanpa merasakan ruh usrah dalam diri bermula tamatnya usrah. Kadang-kadang, apabila kita semakin tidak bersedia, kita lebih selesa jika keluar beramai-ramai dan mendirikan 'usrah makan'. Berkumpul di kedai-kedai mamak, borak-borak kosong, dan mendidik anak-anak usrah bercakap yang sia-sia. Kata mereka, "Itu lebih baik daripada tiada apa-apa". Dan kata mereka lagi, "Usrah bukan rigid dalam halaqah-halaqah itu sahaja".



Kataku,



"Benar dan salah". Benar, usrah itu tidak terbatas dalam halaqah-halaqah perbincangan itu semata-mata. Salah, kerana anda tidak akan berhasil apa-apa jika masih ingin bersenang-senang, bermalas-malasan begitu.



Hendak mengetahui hakikat usrah serta rukunnya? Mari kita bersoal jawab dengan Al-Quran:



Apa yang ingin dibincangkan dalam usrah, ya akhi?

"Sebagaimana Kami telah mengutuskan kepadany seorang rasul, (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu (Tazkirah: Tazkiyatul Nafs) dan mengajarkan kepadamu Kitab (Al-Quran: Tafsir) dan Hikmah (Sunnah: Sirah dan Hadis), serta mengajarkan apa yangbelum kamu ketahui. (Taujihat dan Musykilah)"

(Al-Baqarah 2: 151)

Selepas usrah, apa yang kita harapkan kita semua rasai?



"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu. Bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-Ku."

(Al-Baqarah 2: 152)


Takutnya ana, ya akhi. Jika ada masalah dalam usrah, apa yang perlu ana buat?

"Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan SABAR dan SOLAT. Sungguh Allah beserta orang-orang yang sabar."

(Al-Baqarah 2: 153)



Naqib itu Ubiquitous?

Kefahaman akan pentingnya sebuah perjumpaan yang sebegitu, dengan syarat-syarat sah usrah itu, memandu kita untuk lebih berdisiplin dalam membina rijal-rijal. Sama seperti khususnya pembinaan para sahabat rasulullah, bukan bidaah yang direka-reka. Allah sudah menyediakan templatenya, kita hanya sebagai pelaksana.

Kita tahu, bahawa, setiap minggu, usrah sebegitu wajib dilaksanakan. Dan ketahuilah sahabatku, perjumpaan setiap minggu itu akan menentukan komitmen anak-anak usrah pada minggu-minggu seterusnya. Ia akan menjadi penentu keterikatan anak-anak didik dengan saff dakwah ini. Hakikat kefuturan bermula di sini, sekiranya kita hanya mampu membuatkan mereka berfikir tentang islam, semasa halaqah kecil, sementara itu sahaja.

Disinilah letaknya kelemahan usrah-usrah di sekolah, yakni usrah-usrah yang diwajibkan, tanpa mengambil kira bahawa pelajar-pelajar itu merupakan potensi-potensi ummah yang layak membuat keputusan sendiri, kita sewajarnya hanya membimbing, bukan memaksa mereka. Gagalnya usrah kita, jika sang murobbi, hanya bertaut di hati tatkala usrah. Jika sang murobbi lansung tidak diingat mereka ketika dibaca doa rabithah. Kerana, pembinaan usrah tidak diasaskan dengan ukhuwwah islamiyyah yang menyejukkan perasaan. Aku pernah merasai kekeringan itu dahulu, yang mematikan hasratku untuk bertemu lagi dan lagi. Kita tidak sudi, jika perjumpaan kita itu mekar dengan cinta sesama saudara, yang akan melonjakkan semangat yang membara.

Sang Murobbi seharusnya menjadi umpama bakteria yang ubiquitous, berada di mana-mana sahaja. Dengan perasaan atau tanpa perasaan, mereka tidak serik-serik bertemu. Menyelesaikan permasalahan-permasalahan kecil, tindakan orang-orang bijak pandai, sebelum ia besar, lebih besar dari segala kebaikan mereka. Sang Murobbi sentiasa membakar tekad mad'u, agar mereka tidak larut dalam biah jahiliyyah, menjadi sebahagian dari penyumbang kekufuran. Berada bersama, mengingatkan mereka tentang kedamaian bersama islam, sehinggakan mereka merasakan, inilah biah dan suasana yang ingin mereka wujudkan dalam masyarakat mereka. Sudah tentunya semua ini tidak dapat dilaksana, jika taaruf tidak dilaksanakan dengan setelitinya.

STRIVE FOR MARDHATILLAH

(''D)

sahabat1: dia tgh tengok kita la!!!
sahabat2: eh, yekew? mana kau taw?
sahabat1: iye...aku taw la...
sahabat2: tudung aku ok x?
sahabat1: ok...dy x kesa pun la...
sahabat2: em...cool gile! betoi dy x kesa?
sahabat1: yup, dy x pndg tu sume. dy tengok ni. h.a.t.i
sahabat2: cop, sape dia tu?
sahabat1: DIA
sahabat2: (betol...dy tgh tgok akula.) senyum.
"jom, ikut skema Allah n Rasul...insyaAllah, full mark!"

pengembara ILAHI

''daku sedang dalam perjalanan menujuMU..
sedang mengembara mencariMu..
sedang bersiar-siar menikmati keindahanMu..
sedang mengumpul bekalan untuk berjumpa denganMu..
tuhan,bantulah aku,insan yg berjiwa lemah dan beramal kurang ini..
ALLAH,kumemohon agar pengembaraan ini diredhai olehMu..''
let me alone wif U please.......
sufi,=(

Antara realiti dan semalam...

12 Mac 2009

Ahhhh!!!! Aku tersedar daripada tidur seolah-olah ada sesuatu yang menganggu kematian sementaraku diwaktu dinihari. Keadaan di sekeliling agak menyeramkan kerana tiada satu cahaya pun yang mampu menyinari ruang bilikku, di tambah pula dengan suara burung hantu yang mampu menegakkan setiap bulu roma yang terdapat di badanku. Jam di tanganku telah menunjukkan pukul 4 pagi. Penelitianku terhadap anak jarum menyebabkan aku begitu teruja. Alangkah bagusnya aku menjadi seperti engkau wahai jam, berkejaran dan berlari-lari bersama-sama seumpama adik kecil yang menginginkan kehadiran abang di dalam kehidupannya

Sedang aku menggelamun di dalam angan-anganku, angin bertiup halus di setiap susuk tubuhku bagai menolakku agar bangun menunaikan kewajipan ibadah sunat hamba kepada Tuhan Yang Maha Pencipta. Tetapi apakah daya melihat keadaan diriku ini yang uzur lahiriah daripada sudut pandangan mata. Inilah takdir Tuhan Yang Maha Menentukan. Kakiku cacat sebelah dan boleh di katogerikan sebagai orang kurang upaya (OKU). Kehilangan nikmat yang Allah kurniakan sementara kepadaku berpunca daripada kemalangan ngeri dua bulan lepas yang meragut sejumlah ahli keluargaku kecuali diri ini. Kini aku hidup keseorangan tanpa ada teman yang mampu menemaniku bila saat aku dalam kesusahan menjalani hidup yang begitu bermakna. Cuma kini yang banyak membantuku dalam memberi kebahagiaan bukanlah seorang manusia tetapi seekor haiwan yang tidak diberikan akal oleh Allah kepadanya.

Aku cuba untuk menggagahkan diri untuk bangun daripada kamar tidurku dengan bantuan sebatang tongkat yang di perbuat daripada kayu yang diukir halus. Aku terus berjalan menuju ke bilik air dan terus mangambil wudhuk. Selapas aku menunaikan solat tahajud 2 rakaat, aku bermunajat kepada tuhan dengan menadah tangan ke langit seraya memohon keampunan. Tanpa aku sedari, air mata suci yang boleh memadamkan api neraka kelak gugur membasahi pipi yang kegersangan. Aku teringatkan kembali peristiwa sedih yang mampu menggugat keegoistikan seseorang menjadi lembut. Kenangan buruk inilah yang sentiasa menusuk dan terpahat di hatiku sehinggalah aku meninggalkan dunia yang fana ini.


4 Januari 2009 (imbasan)

Man, bangun Man !!! Bangun !! Ibu mengejutkan aku supaya bangun daripada tidur. Astaghfirullah, mengigau rupanya aku. Bajuku habis lencun dibasahi oleh peluh yang mengalir. Aku teringat akan mimpi yang menyerangku seolah-olah seperti seekor singa yang mengejar satu-satunya mangsa setelah berjuang bermati-matian. Sewaktu itu, aku bersama-sama dengan keluargaku pergi berkelah di tepi pantai berdekatan dengan sebuah pokok yang indah setinggi dua orang dewasa. Aku melihat keseronokkan yang di gambarkan oleh kedua orang adik beradikku, Azman dan Azmin berdasarkan keriangan yang dipamerkan oleh keduanya. Pembinaan istana pasir sedikit sebanyak membuatkan perasaanku begitu teruja melihat kebolehan yang ditunjukkan oleh mereka. Kesungguhan mereka menyebabkan segala pergerakan di sekeliling telah diabaikan walaupun panggilan ibuku sering kali memanggil mereka balik ke tapak perkelahan. Setelah beberapa kali dipanggil, barulah mereka kembali ke pangkuan asal untuk mengisi perut yang sedang kelaparan. Dalam masa kami menikmati hidangan serta ketenangan yang jarang didapati di kawasan bandar. Tiba-tiba, aku terdengar satu ngauman enjin kereta yang tidak aku tahu di mana datangnya bunyi tersebut. Aku cuba mencari koordinat asal bunyian yang dikeluarkan oleh kereta itu dan alangkah terkejutnya aku apabila aku terpandang sebuah kenderaan memecut laju ke arah kami. Aku mula berasa panik dan kaku seolah-olah segala wayar yang ada di dalam kepalaku putus dan berlakunya “Short Circuit”. Tidak terucap walau satu patah perkataan pun daripada mulutku. Dadaku mula berdebar-debar kesan daripada keluarnya hormon adrenalin dan aku merasakan waktu yang tajam seperti pedang menjadi sebilah keris yang tidak mampu untuk memancung kepala manusia. Masa begitu perlahan sehinggakan segala perbuatan di sekeliling aku turut menjadi perlahan selambat masa. Tanpa sempat untuk aku mengelak, aku dilanggar dengan hentaman yang sangat kuat dan menyebabkan aku tercampak ke belakang sejauh lima meter. Pada masa itu, merasa juga aku menjadi seperti seekor burung yang berterbangan bebas di udara dan dalam masa yang sama juga,banyak darahku yang keluar membasahi bumi seolah-olah mahu lari daripadaku. Saat itu dunia tidak manjadi realiti bagiku dan segala bayangan yang ada semua menjadi kabur. Aku dapat merasakan rohku seolah-olah direntap keluar daripada badan yang sedang mengalami kesakitan………..

Setiap hari keasyikan memikirkan peristiwa dalam mimpi semakin menjadi-jadi. Mimpi yang dialami dirasakan seperti satu kejadian yang mungkin betul-betul akan berlaku kepada diriku. Aku tidak mahu mimpi yang mengejarku menjadi satu realiti dalam kehidupan. Aku menabahkan diri dan terus manganggap kejadian ini adalah satu mainan mimpi semata-mata…


11 Januari 2009(imbasan)

Man, hari ini ibu dan ayah mahu membawa Man dan adik-adik pergi berkelah di tepi pantai. Suruh adik-adik tu bersiap sedia, dalam pukul 10.00 pagi kita akan bertolak ke Danga Bay. Kata ibu dengan penuh semangat. Ibu sangat berharap agar dengan rehlah yang dilakukan dapat meneratkan lagi jurang yang terdapat di kalangan ahli keluarga. Tiba-tiba, aku seperti diserang satu ketakutan. Jantungku rasanya seperti hendak tercabut bila teringatkan kembali mimpi buruk yang hampir mirip dengan keadaan sebenar di mana mimpi ngeri berlaku di tepi pantai. Adakah kejadian ini betul-betul akan berlaku? Persoalan ini sentiasa bermain di pemikiranku. Tidak mungkin kejadian ini akan berlaku. Aku membidas seratus peratus persoalan diriku. Segala persiapan telah aku sediakan dengan sebaik-baiknya dan dimasukkan ke dalam kenderaan buatan Jerman. Maka bermulalah perjalanan yang agak mendebarkan jiwaku…..

Di dalam perjalanan, aku menceritakan kejadian yang menimpa aku di dalam mimpi yang lepas. Aku berusaha untuk meyakinkan ibu dan bapaku kemungkinan peristiwa itu akan berulang lagi. Tetapi reaksi mereka yang diterima oleh aku adalah sebaliknya. Mereka terus mengasak aku dengan kata-kata yang mengurangkan keyakinan yang ada di dalam diriku. Aku pasrah dengan segala apa yang diperkatakan kepada aku. Sedikit terguris perasaanku bila dilayan sebegitu. Sesampainya aku di sana, pemilihan tapak dilakukan oleh bapaku dan yang hanya aku perlu lakukan adalah mengangkat barang dan menyusun di atas tikar yang berharga RM50. aku bergambar bersama keluargaku untuk dijadikan kenangan di hari kemudiaan sebelum memulakan aktiviti seperti yang dirancang. Selepas selesai segala aktiviti, kami balik ke tapak perkelahan kecuali Azman dan Azmin yang sedang sibuk membina istana pasir yang mereka idam-idamkan. Tiba-tiba, ketakutan kembali menujah dadaku sehinggan menyebabkan mukaku berkerut seribu wajah. Peluh mula menampakkan dirinya dan terus jatuh ke bumi disebabkan wujudnya tarikan graviti. Aku mengajak ibu dan bapaku pergi bersiar-siar, tetapi mereka menolak permintaanku denga alasan untuk melepaskan lelah kepenatan. Ibu memanggil adik-adikku supaya kembali ke tapak perkelahan untuk menjamu selera selepas penat bermain

Seperti yang diduga selepas 5 minit berehat, kedengaran ngauman enjin sebuah kereta laju memecut ke arah kami. Aku cuba menghalang keadaan itu daripada terus berlaku. Aku berlari dengan pantas menuju ke arah keluarga selepas membasuh tangan untuk memberi amaran tetapi tidak sempat. Kereta itu sudah terlalu hampir dan terus melanggar ibu dan bapaku serentak dan seterusnya adik-adikku. Aku sempat melakukan aksi “Matrix” dengan mengelakkan seluruh bandanku daripada dilanggar kereta kecuali kaki sebelah kanan. Aku mulai merasa kesakitan tiga saat kemudian putusnya kaki aku selepas digilis oleh kereta dengan menampakkan tulang kaki yang putih warnanya dan disaluti dengan darah yang berwarna kemerah-merahan. Aku menjerit sekuat-kuatnya akibat kesakitan yang ditanggung teramat sangat. Aku dikerumuni oleh orang ramai. Sedang aku berpusing-pusing menahan kesakitan, aku terpandang sekujur tubuh badan yang kehilangan kepala. Bila diamati barulah aku perasan bahawa itulah ibuku berdasarkan pakaian yang dipakai olehnya. Ayah serta adik-adikku semua hilang daripada pandangan mataku. Aku menangisi dan menjerit memanggil ibuku…. Ibuuuuu !!!.. Tiba-tiba, pandanganku mulai kabur dan akhirnya aku rebah tidak sedarkan diri.


20 Februari 2009

Hari itu, aku dikeluarkan daripada Hospital Besar Johor. Aku pulang ke rumah asalku kerana rindu akan biah kehidupan disana. Di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung getus hatiku. Kepulanganku tidak disambut oleh sesiapa pun kerana semua yang aku kenali telah hilang daripada pandangan mataku. Aku begitu sedih akan kejadian yang menimpa kerana yang berlaku adalah sebaliknya antara mimpi dan realiti. Itu semua adalah takdir dan ketentuan Allah, mungkin ada hikmah di sebalik sesuatu peristiwa. Sekarang kehidupanku hanyalah bergantung kepada makanan yang ada di rumah dan rezeki yang diberikan oleh Allah kepadaku melalui jiran-jiran yang prihatin terhadap diriku…


12 Mac 2009

Aku mengaminkan doa setelah selesai memohon bantuan serta pertolongan daripada Allah, aku lantas bangun meneruskan kehidupanku seperti biasa tanpa ditemani oleh orang yang tersayang.

*degupan jantung ini tidak bisa berhenti selagai ku tidak mngerti pengakhirannya....ALLAH,bantuku..

=)

Assalamualaikum wbkt...

Wahai sufi yang tercinta!

Di setiap hari terdapat suatu saat di pagi hari dan suatu saat di petang hari dan suatu saat di penghujung malam, yang semuanya dapat anda gunakan untuk meningkatkan kerohanianmu yang suci ke tingkat yang tinggi, sehingga anda dapat meraih kebaikan dunia dan akhirat. Di hadapanmu ada hari Jumaat dan malam harinya yang dapat kamu gunakan untuk memenuhi kedua tanganmu, hatimu dan ruhmu dengan limpahan yang deras dari rahmat Allah kepada hamba-hambaNya. Dan di hadapannya terdapat musim-musim ketaatan, hari-hari ibadah dan malam-malam untuk pendekatan diri kepada Allah melalui bimbingan yang diberikan kepadamu oleh kitabmu yang mulia dan rasulmu yang agung. Untuk itu hendaklah engkau rajin menggunakannya agar menjadi orang-orang yang berzikir, dan menjadi orang-orang yang beramal bukan menjadi orang yang malas. Gunakanlah waktu itu sebaik-baiknya kerana waktu itu bagaikan pedang, dan janganlah kamu menangguh-nangguhkan kesempatan ini, kerana sesugguhnya tiada yang lebih berbahaya dari sikap menangguh-nangguhkan kebaikan. Keliru besar bila engkau membuat kehidupan yang ada di sekitarmu menjadi teratur, sedangkan engkau biarkan kekacauan melanda hatimu. Peliharalah cita-citamu, kerana sesungguhnya cita-citamu itu mendahului segala sesuatu. Barangsiapa yang baik cita-citanya dan dia jujur padanya, nescaya pekerjaan yang dilakukannya akan melahirkan hasil yang baik pula.

Semoga apa yang dititipkan menjadi manfaat umpama hidangan yang lazat bagi jiwa yang lapar dan minuman menyejukkan buat hati yang dahaga di terik panas jahiliyyah moden ini. Wallahu'alam. REVOLUSI!

hanya mampu tersenyum...=)
sayang sufi dan antum semua kerana ALLAH!!!

macam biasa,
STRIVE FOR MARDHATILLAH
=)

syukur yaALLAH

''moga hari ini ana tergolong dlm golongan yg sedikit,iaitu golongan org yg bersyukur''

dan semoga cuti yg saaaaangat pnjg kali ini,ana adalah pengutip mutiara ALLAH yg saaangat byk...

insyaALLAH...
STRIVE FOR MARDHATILLAH

mencari cinta

Menjalani hitam putih hidupku
membuatku mengerti
Erti hadirMu dalam setiap langkah-langkah ku bererti
Melewati setiap detik hidupku
Bersama takdirMu
Membuatku mengerti hanyalah padaMu ku kembali
Ku bersujud kepadaMu
Memohon ampunanMu
Adakah jalan untukku kembali padaMu
Akulah para pencariMu ya Allah
Akulah yang merindukanMu ya Rabbi
Tunjukkan aku jalan yang lurus
untukku menapakkan langkahku
Akulah para pencariMu ya Allah
Akulah yang merindukanMu ya Rabbi
Hanya di tanganMu ya Allah
Tempat ku pasrahkan hidupku

*bila terbaca nukilan diatas,teringat seketika akn program 'mencari cinta' yg diadakan pada julai yg lepas di Samtk...ALLAH,rindu adik2 disana..moga keimanan mereka sedang bertambah dan meletakkn cinta kepada yg berhak...sayang antum semua=]

STRIVE FOR MARDHATILLAH

FIDYAH IKUT HARI

Soalan:

Mohon penjelasan lanjut mengenai fidyah, antaranya, kewajipan membayar fidyah, siapakah yang wajib membayar fidyah?

Jawapan:

Hukum membayar fidyah adalah wajib. Ini jelas dalam firman Allah yang bermaksud: ...dan wajib ke atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin...(al-Baqarah: 184).

Berdasarkan dalil di atas, fidyah puasa hukumnya wajib disempurnakan mengikut bilangan hari.

Fidyah puasa (tebusan) adalah denda ke atas orang yang meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu ataupun kerana sengaja melewatkan puasa qada bulan Ramadan.

Ia merupakan satu kadar tertentu yang wajib dikeluarkan sebagai suatu pemberian iaitu sebahagian daripada harta (makanan) kepada fakir miskin.

Sabda Rasulullah SAW, "Bagi orang yang meninggal dunia dan tidak berpuasa selama sebulan hendaklah dikeluarkan fidyah dan berikan kepada fakir dan miskin". (riwayat Al-Tirmizi)

Sebab seseorang dikenakan fidyah adalah seperti berikut;

Tidak mampu berpuasa, kebiasaannya keadaan ini berlaku ke atas orang yang telah lanjut usia. Tidak semua yang mereka yang berumur mampu berpuasa. Ini kerana tua juga merupakan satu penyakit.


Ibn Abbas berpendapat bahawa ayat 184 daripada surah al-Baqarah itu adalah rukhsah (kelonggaran) kepada mereka yang telah berumur (tua).

Walaupun puasa adalah wajib, namun bagi mereka yang telah lanjut usianya yang tidak mampu berpuasa maka boleh berbuka dengan membayar fidyah setiap hari satu cupak (567 gram).


Sekiranya seseorang yang telah lanjut usianya tidak mampu berpuasa dan juga tidak mampu mengeluarkan fidyah atau membayar fidyah maka mengikut pandangan ulama tidak berdosa. Mazhab al-Hanafiyyah menyuruh orang yang tidak membayar fidyah supaya beristighfar serta memohon keampunan Allah SWT atas ketidakmampuannya membayar fidyah, sedang Allah swt berfirman yang bermaksud: Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya…"(al-Baqarah: 286)

Sakit yang tidak mungkin sembuh. Mereka yang disahkan sakit dan tidak akan sembuh tidak diwajibkan puasa. Firman Allah SWT yang bermaksud: …dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama…(al-Haj: 78)

Perempuan yang hamil dengan syarat dibimbangi keselamatan ke atas bayi yang dikandungnya seperti dikhuatiri berlaku keguguran. Golongan ini dikenakan fidyah dan juga wajib mengqadakan puasa yang ditinggalkan.


Ibu yang menyusukan anak dengan syarat dia berasa bimbang puasa akan memudaratkan bayi yang disusuinya seperti kurang air susu atau menjejaskan kesihatan bayinya. Maka wajib baginya mengqadakan puasa yang ditinggalkan itu serta membayar fidyah.

Orang yang telah meninggal dunia. Hutang puasa bagi mereka yang meninggal dunia hendaklah disempurnakan bayaran fidyahnya oleh waris-warisnya mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.


P/S; cpat2 la byr fidyah yer..

STRIVE FOR MARDHATILLAH

MAKSIAT PUNCA GELAP HATI

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Al-Maraghi berkata: Setelah Allah SWT menyebut tentang ucapan mereka: "Al-Quran itu adalah dongengan orang terdahulu dan bukan wahyu daripada Allah SWT."

Lalu disusuli keterangan tentang sikap biadab mereka yang disebabkan kebiasaan mereka berbuat keji, lalu hati mereka tertutup untuk menerima pandangan yang baik sehingga tidak dapat membezakan antara dongengan dan hujah yang benar.

Kemudian Allah SWT menolak tuduhan dusta yang mereka dakwa dan sering diulang dalam bentuk ucapan: "Jika apa yang dikatakan Muhammad itu benar, pasti kami mendapat kedudukan yang mulia di sisi Tuhan".

Namun, Allah SWT telah menjelaskan kepada mereka, bahawa mereka itu berdusta. Mereka akan dijauhkan daripada rahmat Allah SWT dan tidak akan memperoleh keredaan-Nya.

Kemudian mereka diperintahkan memasuki neraka dan akan dikatakan kepada mereka bahawa azab ini sebagai balasan terhadap perbuatan kamu dahulu dan juga kerana mereka mendustakan apa yang telah dijanjikan oleh Rasulullah SAW kepada kamu sekelian.

Firman Allah SWT: Sebenarnya! (ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.

Syed Qutub berkata: Maksudnya hati mereka telah ditutupi kekotoran dosa dan maksiat yang dilakukan mereka.

Sebenarnya, apabila hati itu lumrah dengan kerja-kerja maksiat, maka cahayanya amat muram, gelap dan kemudian diliputi karat yang tebal yang tidak dapat lagi ditembusi nur hidayah.

Sifat kepekaannya perlahan-lahan hilang dan akhirnya menjadi lemah dan terus mati.

Riwayat Ibn Jarir r.a, al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn Majah dari Muhammad Ibn al-'Ijlan dari al-Qa'qa' Ibn Hakim dari Abu Soleh dari Abu Hurairah r.a dari Nabi SAW sabdanya yang bermaksud: "Apabila seseorang hamba itu mengerjakan satu dosa, maka timbullah di dalam hatinya satu tompok karat yang hitam.

"Andainya ia bertaubat daripada dosa itu, maka hatinya kembali bersih dari karat tersebut dan jika dosanya bertambah, maka tompok karat hitam itu bertambah besar".

Firman Allah SWT: Jangan lagi mereka berlaku demikian! (kalau tidak), mereka pada hari itu, tetap terdinding dari (rahmat) Tuhannya.

Ibn Kathir berkata: "Maksudnya pada hari kiamat nanti, mereka mempunyai satu kedudukan dan menempati Sijjin. Kemudian pada hari kiamat kelak mereka akan terhalang daripada melihat Allah SWT iaitu Pencipta mereka.

Imam Abu Abdillah al-Syafie berkata: "Dalam ayat ini terdapat dalil yang menunjukkan bahawa orang-orang mukmin dapat melihat Allah SWT pada hari tersebut".

Firman Allah SWT: Kemudian, sesungguhnya mereka akan menderita bakaran neraka. Akhirnya dikatakan (kepada mereka): Inilah dia (azab seksa) yang kamu dustakan dahulu.

Al-Maraghi berkata: "Setelah mereka dihalang mendekatkan diri kepada Allah SWT pada hari kiamat dan memperolehi idaman yang dahulu mereka harap-harapkan, lalu mereka dicampakkan ke neraka bagi merasakan berkobar-kobar apinya dan kepanasannya.

Seksaan yang ditimpa itu adalah sebagai balasan terhadap perbuatan kamu yang mendustakan berita-berita yang disampaikan oleh rasul yang benar itu.

Sebagaimana kamu juga beranggapan sama sekali tidak akan dibangkitkan, dan al-Quran itu hanya dongengan orang terdahulu serta Nabi Muhammad SAW itu ahli sihir dan pendusta dan lain-lain dakwaan.

Surah ini jelas membincangkan golongan yang tidak baik seterusnya membawa kepada balasan neraka.

Lebih malang lagi mereka yang kufur tidak dikurniakan melihat Allah SWT pada hari kiamat sedangkan majoriti ulama menafsirkan bahawa mafhum muafakah menunjukkan orang yang beriman boleh melihat Allah SWT sebagai tambahan kurniaan Allah kepada mereka pada hari akhirat kelak.

Hal ini dibenarkan oleh jumhur ulama seperti Imam al-Syafie, Imam Malik, al-Baghawi dan lain-lain. Melihat Allah SWT merupakan kemuncak kenikmatan dan penghormatan yang dapat diraih oleh hamba-hamba Allah yang soleh.

p/s: ana adlh seorg remaja ingin sedang mengenali dunia yg fana dan mengumpul bekalan untk kemudian hari..maka,ana sgt setuju dgn tajuk diatas..=0]..wee``

STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 2, 2010



Kata sesetengah ulama, Lailatulqadar berlaku pada satu malam tertentu seperti malam 21 dan 23 Ramadan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama kerana ada hadis Bukhari dan Muslim yang menceritakan Lailatulqadar berlaku pada malam tersebut sehingga Rasulullah saw sujud dan dahinya yang mulia masih berlumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tidak menentukannya secara pasti dan ada juga ulama terutama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari permulaan puasa.

Menurut mereka, sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari Ahad atau Rabu maka Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29. Jika bermula puasa pada hari Jumaat atau Selasa, ia jatuh pada hari ke-27 dan jika permulaan puasa pada Khamis, Lailatulqadar berlaku pada 25 Ramadan. Sekiranya awal puasa pada Sabtu maka Lailatulqadar jatuh pada hari ke-23 dan jika awal puasa pada Isnin, seperti tahun ini, maka Lailatulqadar jatuh pada malam yang ke-21. Demikianlah kaedah yang diguna pakai oleh sebahagian ulama termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: Aku tidak pernah terlepas malam Lailatulqadar tersebut dengan menggunakan kaedah ini''.

Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi. Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar

Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Walau tinggal beberapa hari saja lagi malam-malam di bulan Ramadhan, pastikan kita menjadi juara diakhirnya nanti. Semoga Ramadhan kali ini menjanjikan kita kemenangan. Kemenangan melawan dan menguasai hawa nafsu. InsyaAllah.


sumber : http://www.iluvislam.com/





STRIVE FOR MARDHATILLAH

JOM RACE!!

salam..

sufi,
Mari berlumba !

* Lumba baca Quran !

* Lumba bersolat sunnat !

* Lumba kejar pahala !

* Lumba bersihkan diri dari dosa !

Cepat cepat ! Ramadhan semakin menjauh !!!


P/S: selamat beramal..



Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya, “Mengapa engkau menangis?"
"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata,
"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,
"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

1. "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

2. "Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

3. "Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

4. "Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

5. "Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

6. "Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

7. "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

Tahukah kamu: Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya – tempat dimana cinta itu ada."

STRIVE FOR MARDHATILLAH

Sep 1, 2010

1 month more to go to....

MASJID AL-AZHAR
nantikan kehadiranku ya bumi anbiya''!!!!

yG tIdAk BIsa dIUcApKN oLeh AyaH

Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?



Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?



Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?



Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....



Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu

mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.



Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.








Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..



Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa

berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...



Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?



Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?



Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"








Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.



Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.



Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...



Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?



Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang

tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.



Dan akhirnya....



Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"



Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..



Ana terbaca notes ni di fb sahabat..bila terbaca rasenya bgai tertusuk besi jantung ni...terkena kat batang hidung sendri..memg x dpt dnafikan kasih sayang seorg ayah kpd anak prempuannya...abah ana sendri pun memg besar pengorbanannya...dan memg ana akan meninggalkannya selama beberapa tahun untuk belajar.. memg itu impian dan cita-citanya....walaupun ana tahu hatinya memg berat nak lepaskan anak dara yg sorang ni...pelukan dan ciumannya itu akan ana bawa kemana-mana walu abah tiada disisi..pesanannya itu akn sentiasa diingatan...semoga menjadi kekuatan untuk meneruskn hidup dbumi mesir nanti...kejayaan yg ana akn bawa pulang,hanyalah untuk dia..insyaALLAH...


wallahu a'alam.