Mar 27, 2011

pergantungan hanya pada ALLAH

Assalamualaikum w.b.t. pejuang2 islam sekalian. Apa khabar iman kita? Bagaimana pula kita isi hidup kita,hari-hari dlm kehidupan kita? Adakah dgn kebaikan atau kejahatan? Inilah antara perkara yg perlu kita fikirkan,yg kita perlu tanyakan kpd diri kita(muhasabah) dalam menjaga dan memelihara iman kita sebaiknya..

Baiklah,apa yg dekat di hati ana sekarang ini adalah..
Allah berfirman di dalam Al-Quran,


"Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk" (Surah Al-Baqarah:ayat 45)


Apabila ditimpa musibah atau diuji..
Bersabarlah kita semua..(+ redha)
x lupa juga bersabar dalam mentaati perintah ALLAH dan dalam menjauhi larangan-NYA
Ambillah wudhu'..
dan dirikanlah solat sunat 2 rakaat
"Sahaja aku solat sunat 2 rakaat krn Allah Taala" -ini apa yg ayah ana ajar dan sampaikan
Kan Allah kata mohonlah pertolongan dari-NYA dgn SABAR dan SOLAT??
nescaya kalian beroleh pertolongan-NYA..
Ada ke siapa2 yg lebih hebat pertolongannya selain daripada ALLAH SWT??
Yakinlah kita dgn janji2-NYA..


Ana teringat ayat Al-Quran yg mafhumnya begini ..tiadalah dunia ini melainkan hanya senda gurau sahaja.. Ana x ingat surah n ayat ke berapa,asifah jiddan.. Siapa2 yg sudi mengingatkan,sangatlah dialu2kan.. Namun begitu,apa yg ana ingin kita hayati adalah ibrah drpd ayat ini..


Dalam ana membelek-belek tafsir al-quran utk mencari ayat al-quran tersebut,ana ditemukan oleh ALLAH Yang Maha Esa dgn sepotong ayat.. "Dan milik Allah lah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, dan (pengetahuan) Allah meliputi segala sesuatu" (An-Nisa':ayat 126).


Kata2 manusia itu x semuanya boleh tembus ke hati manusia..akan tetapi,kata-kata ALLAH yakni ayatul quran dan hadis Nabi SAW bisa menembus ke hati manusia..menyentuh kalbu kita agar kembali kepada-NYA Yang Berhak Disembah. Bawalah hatimu kepada Tuhan.. dgn sentiasa mengingati-NYA.. "Ketahuilah bahawa dengan mengingati ALLAH hati akan menjadi tenang" (Surah Ar-Ra'd:ayat 28)


Sedikit peringatan buat diri ini dan kalian agar tidak terus alpa,insyaALLAH.. Agar kita terus menjadi hamba-NYA yang senantiasa bersyukur atas segala kurniaan-NYA yang x terhingga.. dari kita lahir hinggalah ke saat ini.. Betapa x terkira kan nikmat-NYA ke atas kita? "Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya" (Surah Ibrahim:ayat 34)
Sebab itu jugalah ada yg mengatakan 'HITUNG KESYUKURANMU BUKAN KESUKARANMU'.


Sebagai penutup kalimah ana,ingatlah Allah sentiasa.. yakni "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan seluruh alam" (Surah Al-An'am:ayat 162). Segala2nya apa yg kita buat adalah utk Allah semata2 sahabat2ku.. ~CINTA ALLAH DAN RASUL-NYA~


STRIVE FOR MARDHATILLAH

No comments: