Aug 10, 2010


EKSPERIMEN UTK UJI IMAN

Adakalanya, kita perlu membuat sedikit eksperimen terhadap iman kita. Ujikaji ini tidaklah sesusah mana, akan tetapi ia sangat penting untuk tujuan muhasabah diri dan memastikan yg kita boleh ucap kalimah syahadah di akhir kalam. (Actually, tiada siapa yg boleh confirm samada dia boleh mengucap atau tak di akhir hayat nanti) Eksperimen ini hanyalah sebagai satu usaha sahaja.

Mudah-mudahan bila Allah melihat kita bersungguh-sungguh untuk mati dalam iman, maka, Dia akan kasihankan kita, dan mengurniakan kita kebolehan untuk mengucap di akhir kalam.

Ada banyak jenis eksperimen, tapi saya akan ceritakan yang mudah dahulu.

Cara-caranya:

Cuba perhatikan betul-betul. Apakah perkataan spontan yang terkeluar daripada mulut kita sewaktu terkejut , tersepak sesuatu, tersentak, atau yang sewaktu dengannya.

Jika yg keluar daripada mulut kita..perkataan seperti:
“…opocot..pocot”
“..oh mak engkau…nenek..ter-ba-boom”
dll

..maka, kita perlu risau dengan iman kita.

Akan tetapi, jika yg keluar daripada mulut kita perkataan seperti:
“..Allahu akbar..”
“..Allahummasollia’la muhammad”
dll
…insyaAllah, jika kita mati pada hari itu, kita akan dapat sebut kalimah Allah. (Sesungguhnya, semuanya adalah dalam pengetahuan dan kekuasaan Allah. Tiada kepastian tentang perkara ini)

Mati adalah satu kejutan. Tatkala tiba saat itu, secara spontan, kita akan keluarkan apa yang sedang berada dalam hati dan minda kita. Maka sebab itu, eksperimen ini mungkin dapat membantu kita untuk memperbaiki iman.

Jangan lihat pada iman orang lain. Gunakanlah eksperimen ini untuk menguji iman sendiri sahaja.


WALLAHUA'LAM..


STRIVE FOR MARDHATILLAH

No comments: