Sep 25, 2010

Ibarat sebuah gelas



Gelas itu, andai engkau menyuci gelas itu setiap kali setelah engkau menggunakannya, apakah akan tersisa kotoran pada nya? Begitulah, kebersihannya pasti akan engkau utamakan; pastinya engkau akan merasa jijik untuk menggunakan gelas itu, seandainya kebersihannya tidak terjaga. Lantas, bagaimana pula dengan keadaan dirimu, wahai hamba ALLAH yang Maha Pemurah...?


Air yang engkau minum dari gelas itu, ALLAH تعالى bisa Mengubahnya menjadi nanah yang busuk ataupun menjadi air yang mendidih panas sebagai balasan keingkaran engkau terhadap Perintah dan LaranganNYA. (wal `iyadzubiLlah) Namun, tidak pernah berlaku demikian, air itu malah menghilangkan dahagamu dan memberimu tenaga. Sesungguhnya, Rahmat ALLAH سبحانه وتعالى Meliputi segala sesuatu, itulah setitis Curahan Rahmat dari Tuhanmu, ALLAH; yang Maha Penyabar lagi Maha Berkasih Sayang.


Engkau lihat sahja di dunia ini, tiada siapa yang benar-benar dapat membantu dirimu, hatta uban dikepala mu; adakah sesiapa yang dapat menghalang penumbuhan nya? Lantas, bagaimana pula keadaan engkau di Akhirat kelak? Apabila engkau meniti "Shiratal Mustaqim", tersilap langkah sahja, terhumbanlah engkau ke neraka Jahannam, (wal `iyadzubiLlah) iaitu seburuk-seburuk tempat kembali.

STRIVE FOR MARDHATILLAH

No comments: